• Головна / Main Page
  • СТРІЧКА НОВИН / Newsline
  • АРХІВ / ARCHIVE
  • RSS feed
  • УСПП вимагає кардинально доопрацювати податковий законопроєкт 5600 - звернення до Офісу Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України

    Опубликовано: 2021-07-08 09:07:27

    Український союз промисловців і підприємців, низка інших ділових організацій висловили низку критичних зауважень до законопроєкту 5600, що готується до другого читання.

    У Верховній Раді передбачене прийняття важливого для бізнесу законопроєкту, що встановлюватиме низку податкових змін.

    Йдеться про проєкт 5600 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».

    Експерти УСПП, Антикризової ради громадських організацій, до якої входять близько 100 структурованих об'єднань бізнесу,  проаналізували даний документ та визначили цілий перелік критичних нюансів.

    У першу чергу, законопроєкт  порушує принцип стабільності податкового законодавства, передбачений пп. 4.1.9 п. 4.1 ст. 4 ПКУ. Зміни до будь-яких податків та зборів не можуть вноситися пізніше, ніж  за 6 місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки.

    Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

    Стурбованість викликає і те, що важливий податковий нормативний акт планується до прийняття без техніко-економічних обґрунтувань, прогнозу наслідків і т.д. Уряд вніс його без попереднього обговорення із громадськістю, реальним сектором економіки, що є неприпустимим. Проголосувавши його перед канікулами, нашвидкоруч, парламент може затвердити норми, що посилять монополізацію ринку, збільшать дискримінацію малого бізнесу.

    Основна мета законопроєкту – збільшення бюджетних надходжень, але при цьому зазначена мета досягається не шляхом економічного розвитку, а шляхом посилення тиску на бізнес, шляхом порушення балансу між бізнесом та владою.

    Так, ним передбачено значне збільшення ставок акцизного податку (на пиво, запровадження максимальної роздрібної ціни тютюнових виробів), екологічного податку, рентних платежів тощо. Це негативно вплине на діловий та інвестиційний клімат.

    Низка норм, пропонованих проєктом, дискримінує платників податків:

    Стягнення коштів за рахунок готівки, що належить платнику податків, що має податковий борг, та/або коштів з рахунків такого платника у банках здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу без звернення до суду (чинні норми передбачали таке право лише для суми боргу понад 5 млн. грн. та не сплати його протягом 90 календарних днів).
    Встановлення тимчасового обмеження у праві виїзду керівника боржника - юридичної особи за межі України у разі наявності податкового боргу, що перевищує 1 мільйон гривень, протягом 30 календарних днів - до повного погашення такого боргу у разі ухилення боржника від виконання зобов’язань з погашення податкового боргу (заборгованості). Зазначене обмеження встановлюватиметься за рішенням суду, однак ця норма перекладає відповідальність юридичної особи на фізичну особу – керівника, яка законодавчо не може відповідати за зобов’язаннями юридичної особи.
    Розширення підстав для надіслання запитів платникам податку за результатами аналізу податкової інформації.
    Розширення поняття землекористувачів за рахунок осіб, що користуються земельними ділянками без оформлення правовстановлюючих документів.
    Запровадження механізму мінімального податкового зобов’язання (МПЗ) для цілей оподаткування юридичних і фізичних осіб – встановлення мінімальної величини податків і зборів, пов’язаних з виробництвом та реалізацією власної сільськогосподарської продукції та/або з власністю та/або користуванням (орендою, суборендою, емфітевзисом, постійним користуванням) земельними ділянками, віднесеними до сільськогосподарських угідь, розрахована відповідно до Кодексу. Зазначені розрахунки орієнтуються не на фактично отриманий, а на умовно ймовірний дохід, що не враховує економічної ситуації в ході ведення сільськогосподарського виробництва. Зазначені норми будуть мати обтяжливий характер, в першу чергу, для фізичних осіб, малих фермерських господарств та для представників малого бізнесу, що займаються власним сільськогосподарським виробництвом. Вони  орієнтовані не стільки на збільшення доходної частини бюджету та додаткові надходження податків, скільки на перерозподіл ринку та його монополізацію.
    Скорочення строків реєстрації податкових накладних з ПДВ з 365 днів до 180 днів.
    Обмеження права платників податків на включення сум ПДВ до податкового кредиту лише 180 днями з дати їх складання.
    Збільшення розміру штрафу у разі порушення платником податків строку сплати до бюджету суми акцизного податку, до 20 відсотків від  суми такого акцизного податку (за відсутності вини платника податку).
    Обмеження застосування податкової різниці для цілей оподаткування податком на прибуток для державних унітарних підприємств та господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належить державі, у разі зменшення резерву сумнівних боргів (кредитних збитків), якщо облікова політика в частині визначення методів обчислення його величини та способу визначення коефіцієнта сумнівності не погоджена з власником (власниками) або уповноваженим ним органом (посадовою особою) відповідно до законодавства. Зазначена норма суперечить Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
    Найбільш резонансною є пропозиція обмежити право великих платників на перенесення від’ємного значення об’єкта оподаткування з податку на прибуток минулих податкових періодів в розмірі 50% загальної їх суми.

    В законопроєкті йдеться про зменшення розміру земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства з 2 га до 0,5 га, що призведе до скасування пільги та додаткового оподаткування ПДФО та військовим збором фізичних осіб, що отримують дохід від продажу власної сільськогосподарської продукції.

    Запровадження ставки ПДФО 18% для продажу третього протягом року об’єкта нерухомості є надзвичайно високим оподаткуванням.

    Також у сфері ПДВ, ставок рентної  плати ключовими негативними нормами законопроєкту є:

    1.     Скасування пільги з ПДВ для постачання житла, крім доступного житла та житла, що будується із залученням державних коштів.

    2.     Запровадження оподаткування ПДВ банківських дорогоцінних металів (на фоні звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання інвестиційного золота та здійснення відповідних посередницьких операцій з ним). Зазначена норма призведе до переорієнтування ринку виробників виробів з дорогоцінних металів на імпорт сировини або закупку дорогоцінних металів у населення. Інвестиційне золото є більш низькопробним в порівнянні з банківськими дорогоцінними металами. В цілому новація призведе до уходу частини ринку у тінь, до зростання обсягів імпорту відповідної сировини, до витіснення з ринку представників дрібного бізнесу.

    3.     Запровадження додаткового обмеження на право бюджетного відшкодування ПДВ для виробників товарів у випадку перевищення суми витрат, понесених на переробку (обробку, інші види перетворення) сировини, комплектуючих, складових частин, інших покупних товарів, які використовуються у виготовленні таких товарів, 8 відсотків продажної ціни таких виготовлених товарів.

    4.     Законодавче закріплення права контролюючих органів на проведення документальної позапланової перевірки з метою підтвердження бюджетного відшкодування ПДВ.

    5.     Обмеження права на застосування спрощеної системи оподаткування для суб’єктів господарювання, діяльність яких згідно з КВЕД-2010 відноситься до класів 01.47 (розведення свійської птиці), 01.49 (в частині  розведення та вирощування перепелів і страусів) та 10.12 (виробництво м'яса свійської птиці).

    6.     Зміни до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» передбачають посилення обов’язку суб’єктів господарювання щодо обліку товарів - на дату виникнення обов’язку щодо ведення обліку товарів необхідно буде провести інвентаризацію (підрахунок) обсягів залишку товарів станом на початок дня виникнення такого обов’язку із зазначенням адрес об’єктів, на яких зберігаються відповідні обсяги товарів.

    Результати інвентаризації (підрахунку) обсягів залишків товарів оформлюються  відповідними первинними документами суб’єкта господарювання.

    7.     Зміна підходу до визначення рентної плати за користування надрами: запровадження диференційованих ставок, в залежності від розміру фактичної ціни реалізації визначеної, як середня вартість залізної руди за індексом IODEX 62% FE CFR China, за інформацією, що офіційно зазначена світовим інформаційним агентством Platts, та опублікованої на офіційному вебсайті Мінекономіки. Зазначене нововведення ускладнить адміністрування, планування податкових надходжень, може призвести до зменшення бюджетних надходжень.

    Таким чином, законопроєкт пропонує перекреслити частину попередніх змін до податкового законодавства, які були направлені на покращення бізнес-клімату, на посилення діалогу між владою і бізнесом.

    Державній податковій службі України планують надати неадекватно широкі та дискреційні повноваження до проведення її комплексної реформи.

    Про це ж йдеться і у антикорупційній експертизі документу з боку НАЗК.

    УСПП, Антикризова рада громадських організацій звертаються до Президента України В.Зеленського, Голови Верховної Ради України Д.Разумкова, Прем'єр-міністра Д.Шмигаля із закликом кардинального доопрацювання законопроєкту 5600 за участі фахівців – представників об’єднань, організацій бізнесу та роботодавців.

    e-news.com.ua

    Внимание!!! При перепечатке авторских материалов с E-NEWS.COM.UA активная ссылка (не закрытая в теги noindex или nofollow, а именно открытая!!!) на портал "Деловые новости E-NEWS.COM.UA" обязательна.



    При использовании материалов сайта в печатном или электронном виде активная ссылка на www.e-news.com.ua обязательна.