Портові збори в Україні значно вищі, ніж в інших портах регіону та в конкуруючих експортних портах світу. Хоча Кабмін прийняв рішення про зниження останніх на 20% (з січня ц.р.), їх конкурентоспроможність все одно залишається низькою, адже на момент прийняття згаданого розпорядження ставки в 2-3 рази перевищували прийняті в інших міжнародних інфраструктурних об’єктах. До того ж, загалом вітчизняні порти України отримують дохід від 14 до 20 зборів, тоді як середній показник у світі – 10, а в Європі – максимум 5. Поза тим, їх зниження матиме відчутний економічний ефект: доходи від експорту зростуть на мільйони доларів в рік.
Про це йшлося на круглому столі «Зниження портових зборів як необхідна умова підвищення конкурентоздатності українського експорту та розвитку економіки» в УСПП.
Представники галузевих асоціацій, експертних організацій, Мінінфраструктури та Світового банку обговорили шляхи підвищення конкурентоспроможності українських морських портів за рахунок здешевлення вартості логістики у сфері морських перевезень.
«Портові збори – це питання інфраструктурної та інвестиційної політики в цілому, адже низька конкурентоспроможність в Чорноморсько-Азовському басейні не може бути вирішена тільки за рахунок одного-двох кроків в даному напрямі. Також це стосується прозорості використання коштів з прибутку, що мали б йти на модернізацію портів, як це робиться у всьому світі», – наголосив президент УСПП Анатолій Кінах.
Він розповів, що за оцінкою Всесвітнього економічного форуму, якість портової інфраструктури України помітно поступається у міжнародних рейтингах позиціям основних конкурентів в Чорноморсько-Азовському басейні. Відповідно до індексу ефективності логістики, що формується Світовим Банком, Україна у 2016 році зайняла 80-е місце зі 160 країн (у 2014 році – 61).
Найгіршими критеріями, за якими формується індекс ефективності логістики в Україні, визначено низька ефективність митного та прикордонного контролю, незадовільна транспортна інфраструктура та якість логістичних послуг, складність процесу організації транспортування товарів за конкурентоспроможною ціною.
За розрахунками експертів Міжнародної фінансової корпорації IFC (Група Світового банку), зниження портових зборів на 63% може призвести до збільшення доходу від експорту на 93 млн. доларів в рік, і, враховуючи інтеграцію цих коштів в економіку, сума може складати навіть 166 млн. доларів щорічно.
За словами консультанту проекту IFC Едварда Лейнга, витрати українських експортерів в портах вищі, ніж в інших країнах світу, на 20 доларів за тону.
Ними пропонується встановити ставки портових зборів на основі витрат, припинити практику відрахування прибутку до держбюджету, а економічні інтереси – прибутки експортерів та нижчі ціни для споживачів – повинні превалювати над інтересами АМПУ (Адміністрації морських портів України).
Присутня на заході представник Мінінфраструктури Наталя Ярмоленко завважила, що міністерство врахувало більшість пропозицій Світового банку у своїй методиці розрахунків. Але остання за значенням поступається нормам діючого закону «Про морські порти України», тому наразі відомство готує законодавчі пропозиції в цій частині.
Учасники круглого столу вважають за доцільне затвердити рішенням уряду Стратегію розвитку морських портів до 2038 року, межі територій, акваторій морпортів, порядок компенсацій інвестицій, внесених суб‘єктами господарювання у стратегічні об‘єкти портової інфраструктури.
Зважаючи, що ставки портів вже були знижені на 20%, пропонується подальше їх зниження на 54%. Це допомогло б виробникам всіх галузей та згенерувало б для економіки України 825 млн. доларів або майже 1% ВВП.
«При подальшому реформуванні системи ставок портових зборів потрібно формувати державну політику, метою якої буде мінімізація вартості торгівлі з Україною, а не отримання прибутку адміністрацією порту», – зазначили присутні.
Ці та інші пропозиції будуть направлені на адресу Кабміну та Мінінфраструктури.
|
Новости рубрики:
Kyiv dépensera 1,5 milliard de hryvnias pour une nouvelle route vers l'aéroport de Kyiv
Як мінімізувати плинність кадрів у компанії Steuerausblick für 2025: Keine Erhöhung geplant, aber die Situation bleibt dynamisch Автоматизація обліку коштів: ключові аспекти та переваги Les dettes fiscales des entreprises en Ukraine ont augmenté de 22% : quelles régions et entreprises sont en tête Kyiv region leads Ukraine in the number of solar power plants: over 5 thousand plants and 125 MW of capacity Budget de l'État 2025 : plus de 7 milliards de hryvnias pour soutenir le secteur agricole de l'Ukraine NEURC has preserved the price in the electricity market, but left room for maneuver |