Зміну правил формування черги для проходження інспекцій суден у протоці Босфор, збільшення їх тоннажності та планування роботи морських терміналів і операторів обговорили на засіданні Координаційної ради з питань логістики в сільському господарстві під головуванням Міністра аграрної політики та продовольства України Миколи Сольського. У засіданні також взяли участь представники Міністерства інфраструктури, АТ «Укрзалізниця», АСС, ЕВА, УЗА, УКАБ, ВАР та учасники ринку.
Питання назріли через суттєве сповільнення інспекцій JCC у Босфорі суден, що прямують до України в рамках зернової угоди. З початку 2023 року середня кількість інспекцій становить 2,5 судна за добу проти 3,5 судна у грудні 2022 року. Наразі в очікуванні черги перебуває 117 суден з українським збіжжям. Кожна доба простою приносить збитки аграріям, оскільки призводить до падіння закупівельної ціни.
Учасники наради розглянули можливі варіанти, як зменшити час простою суден та збільшити обсяг експорту. Зокрема, запропонували збільшити мінімальну тоннажність суден до 25 тисяч тонн, запровадити довгострокове планування роботи терміналів і операторів з наданням клієнтам реального лайнапу суден. Ринок підтримав такі пропозиції. Враховуючи складність ситуації, що склалася, та необхідність часу на опрацювання відповідних пропозицій, було домовлено призначити позачергове засідання Координаційної ради 9 лютого для остаточного вирішення цього питання.
Також обговорили заборону Укрзалізниці щодо використання приватних напіввагонів для перевезення зерна та вплив цього рішення на аграріїв. Представники аграрних асоціацій висловилися проти такої заборони та зазначили, що не вбачають технологічних проблем з перевезенням зерна в напіввагонах.
Представники аграрних асоціацій повідомили, що логістичні витрати на перевезення зерна залишаються надто високими та негативно впливають на спроможність аграріїв проводити посівну зернових культур у 2023 році. Тому вони також ініціювали перегляд встановленого мінімального рівня ціни 2795 грн/добу на голландських аукціонах на послуги використання зерновозів власності АТ «Укрзалізниця» та збільшення швидкості руху вантажних вагонів, зокрема зерновозів. Представники УЗ прийняли до розгляду зазначені зауваження та пообіцяли після аналізу ситуації запропонувати варіанти вирішення питань з урахуванням ринкових реалій.
e-news.com.ua