Побудувати в Україні новий військово-морський флот до 2035 року – завдання реальне при забезпеченні локалізації виробництва і наявності достатнього фінансування. На ці цілі підуть мільярди доларів, що передбачає потребу залучення крупних інвесторів, розвиток державно-приватного партнерства, надання доступу промисловим підприємствам до антикризових кредитів під 0-3% для прискореної модернізації та закупівлі необхідного обладнання.
Таку думку висловив президент Українського союзу промисловців і підприємців Анатолій Кінах, коментуючи відповідну заяву глави держави В.Зеленського.
«Ми всі пам’ятаємо долю української корветної програми. З 2011 року і досі не добудований і перший корабель, готовність корпусу якого складає 32%. Натомість за цей час Україна встигла підписати угоду із Туреччиною по закупівлі корветів ADA, а Чорноморський суднобудівний – остаточно збанкрутувати. Причиною такого становища стала саме відсутність політичної волі, адже розрахована вартість перших українських корветів практично така ж, як і турецьких. Вартість «головного» судна тоді оцінювалася на рівні €250 млн. Вартість серійних корветів очікувалася на рівні €200—210 млн. Виробництво за цією програмою дало б змогу залучити до роботи понад 10 тисяч працівників у різних галузях ОПК на 8-9 років. При цьому корвети Ada вартують близько $260, а час від закладки до прийняття на озброєння флоту становить 4 роки», - підкреслив президент УСПП.
Мільярдні контракти укладені на імпорт патрульних та броньованих катерів з Великої Британії і США ( останні в самих Сполучених Штатах планують скоро списати через «технологічну застарілість»).
«Уряд не проводить техніко-економічних обґрунтувань закордонних закупівель та не обстоює локалізацію виробництва, завантаження українських заводів замовленнями. Це неприпустимо», - наголосили в УСПП.
Відтак, Анатолій Кінах підтримав намір Президента України розбудовувати флот, при цьому звертає увагу керівництва держави на потребу саме локалізації виробництва. Адже це економічно вигідніше в довгостроковій перспективі – десятки, сотні тисяч нових робочих місць і плюс 3-6% ВВП в залежності від масштабності ініціатив.
Для цього потрібне нормативне забезпечення – прийняття законопроєкту 3739, а також відповідних цільових програм фінансування, залучення широкого кола інвесторів. Корветна програма довела, що брак коштів – основна проблема для реалізації подібного масштабу проєктів. У світі вони реалізуються тільки в рамках державно-приватного партнерства, адже жоден бюджет не здатний покривати всі 100% витрат.
«Щоб залучити інвесторів, нам потрібно продемонструвати справжні досягнення у напрямі боротьби із корупцією, посилення правового захисту приватного капіталу (судова реформа). Очевидно, що закону про «інвестиційні няні» недостатньо, необхідне ширше коло заходів», - підкреслив президент УСПП.
При цьому він закликав Офіс президента, уряд сформувати цільову державну програму на основі чітких техніко-економічних розрахунків, визначених джерел фінансування, контрактів з вітчизняними та іноземними заводами та ін.
УСПП, зі свого боку, готовий максимально сприяти цим заходам. Раніше діловий союз та Антикризова рада громадських організацій вже надали свої пропозиції Офісу президента, уряду і парламенту в документі «Платформа економічного патріотизму». Також до УСПП продовжують звертатися іноземні інвестори з країн Арабського світу (через представництво в Державі Катар), Європи тощо. Відтак, при наявності розроблених проектних обґрунтувань і розрахунків з боку уряду діловий союз зможе залучати потенційних капіталовкладників до інвестування в держпрограми з розбудови українського флоту.
e-news.com.ua