На виконання доручень Президента України та Кабінету Міністрів щодо здійснення державної реєстрації та взяття на облік суб'єктів господарювання за принципом "єдиного вікна" впродовж однієї доби з моменту подання відповідних документів державні реєстратори та інші органи виконавчої влади зобов'язані забезпечити проведення даної державної реєстрації.
На сьогодні вирішено проблему нормативно-правового забезпечення роботи реєстраційних офісів. З цією метою, за ініціативи Держкомпідприємництва, опрацьовано нормативно-правові акти відповідних державних органів, які регулюють питання постановки на облік суб’єктів господарювання. Погоджено зміни до нормативно-правових актів Державної податкової адміністрації (проект наказу "Про зміни та доповнення до Інструкції про порядок обліку платників податків") та Пенсійного фонду (Тимчасовий порядок взяття на облік та зняття з обліку в органах Пенсійного фонду України).
16 грудня в Мінюсті зареєстровано спільний наказ Держпідприємництва, ДПА, Пенсійного фонду, Держкомстату та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування щодо затвердження Порядку взаємодії суб’єктів інформаційного обміну з питань надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб, що відкрило шлях до запровадження "електронного єдиного вікна".
Розпочалося тестування оновленого програмного забезпечення. Його впровадження має на меті, з одного боку, полегшити роботу державних реєстраторів, а з іншого – прискорити обмін інформацією в процесі реєстрації та постановки на облік. В оновленому ресурсі виправлено помилки, які було виявлено під час практичного застосування попередніх версій.
Для ознайомлення державних реєстраторів із програмним забезпеченням Держпідприємництвом з 5 грудня започатковано спеціальні навчально-методичні семінари. Станом на 16 грудня навчання пройшли реєстратори з 22 регіонів України.
Проблемою залишається недостатнє технічне оснащення державних реєстраторів у регіонах та відсутність доступу до Інтернету, що унеможливлює подекуди електронний взаємообмін інформацією на місцевому рівні між державними реєстраторами та органами, що здійснюють постановку підприємців на облік та зняття з нього – ДПА, Пенсійним фондом, Держкомстатом, фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування.
З метою вирішення проблеми штатного розпису та нормативного навантаження збільшено кількість державних реєстраторів. Держпідприємництво спільно з місцевими органами виконавчої влади вживає заходів із призначення додаткових одиниць державних реєстраторів. Так, упродовж жовтня-грудня погоджено 89 кандидатур на цю посаду, 23 з них – за останні два тижні.
Втім, подекуди ще можна спостерігати нерівномірну завантаженість роботою державних реєстраторів. Для вирішення даної проблеми Держкомпідприємництва звернувся до Міністерства праці та соціальної політики з проханням розрахувати нормативи виконання реєстраційних дій державними реєстраторами. В подальшому це дозволить визначити кількість державних реєстраторів, необхідних для здійснення державної реєстрації в тому чи іншому регіоні.
Також за великої відповідальності державних реєстраторів залишається незначним розмір їх заробітної плати, що унеможливлює своєчасне комплектування штату.
Існує проблема і низького фахового рівня державних реєстраторів, яку можливо вирішити в разі запровадження спеціалізованого курсу з питань державної реєстрації у вищих навчальних закладах.
Протягом 2004-2005 років тривала робота із заміни раніше виданих свідоцтв про державну реєстрацію на свідоцтва єдиного зразка. З наближенням кінця 2005 року, дійсно, спостерігається збільшення черг до державних реєстраторів, що зумовлено великою кількістю суб’єктів господарювання, що прагнуть замінити старі свідоцтва на свідоцтва єдиного зразка неодмінно до кінця 2005 року. Аби позбутися напруги, спричиненої зростанням черг і чутками про введення наступного року оплати за отримання свідоцтва, Держкомпідприємництва разом із Радою підприємців України при Кабінеті Міністрів проведено роз’яснювальну роботу (зокрема у засобах масової інформації) про те, що заміна свідоцтв триватиме і після завершення 2005 року та проводитиметься без оплати.
22 грудня Верховною Радою країни в другому читанні прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців". Даний закон дозволить удосконалити порядок державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Значно спрощено реєстрацію (легалізацію) об’єднань громадян, благодійних організацій, політичних партій, творчих спілок та їх територіальних осередків, адвокатських об’єднань, релігійних організацій, торгово-промислових палат, бірж, інших установ та організацій визначених законом. Зазначеним об’єднанням не потрібно звертатися до державного реєстратора, а тільки до Міністерства юстиції України та його територіальних органів, які здійснюватимуть реєстрацію (легалізацію) цих об’єднань та видаватимуть свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи.
Передбачено порядок державної реєстрації для фізичних осіб, які через релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера. Відповідно до Закону для здійснення державної реєстрації зазначені фізичні особи повинні мати відповідну позначку в паспорті.
Норма Закону про порядок державної реєстрації громадян, які не досягли 18 років, приводить Закон у відповідність до Цивільного Кодексу України.
Закон встановлює відповідальність засновників (учасників) юридичної особи за відповідність установчих документів законодавству.
Станом на 22 грудня реєстраційні офіси створено в усіх органах реєстрації, проте організація роботи із забезпечення проведення державної реєстрації юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців за принципом „єдиного вікна" ще не є задовільною. В результаті проведеного аналізу ситуації виявлено низку проблем, які стримують впровадження сучасної системи здійснення реєстраційних процедур.
Це, по-перше, безсистемність надання адміністративних послуг за принципом «єдиного вікна». За послугами звертаються з різних питань — реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, скасування реєстрації, внесення змін до установчих документів, отримання довідок і витягів з реєстру, отримання консультацій тощо – і всім необхідно ставати в загальну чергу. При цьому проведення таких операцій значно відрізняється за обсягом часу та складністю. Наприклад, реєстрація фізичної особи-підприємця проводиться значно швидше, ніж юридичної.
Також існує проблема прийому документів для проведення державної реєстрації. Зазвичай триває він упродовж першої половини робочого дня, друга половина відводиться на видачу свідоцтв про державну реєстрацію. В окремих випадках державна реєстрація триває неповний робочий тиждень, що призводить до додаткових незручностей. Як правило, звертатися за реєстраційними послугами доводиться щонайменше тричі: для отримання бланків документів, для здачі пакета документів на реєстрацію, отримання свідоцтва, додаткових консультацій і довідок, що збільшує строк державної реєстрації.
Крім того, не налагоджено систему забезпечення громадян бланками реєстраційних карток. Трапляються випадки, коли бланки реєстраційних карток необхідно купувати (їх вартість становить 5 грн.).
Для вирішення означених вище проблем необхідно розробити Регламент "Офісу державного реєстратора", яким передбачити графік роботи державного реєстратора, кількість посадових осіб, які забезпечують виконання повноважень державного реєстратора, а саме: прийом необхідних документів і перевірку дотримання вимог щодо їх оформлення, надання консультативних послуг, опрацювання ухвал і рішень господарських судів, розгляд запитів, підготовка виписок з державного реєстру тощо.
Потребує вирішення проблема централізованого виготовлення та забезпечення громадян бланками реєстраційних карток.
Прикрим явищем є також практика відмови державних реєстраторів у прийнятті документів, особливо в разі реєстрації юридичних осіб. На відміну від відмови в державній реєстрації або залишенні документів без розгляду, відмову у прийнятті документів неможливо оскаржити, оскільки це не передбачено законодавством. Державні реєстратори, проводячи прийом документів, у присутності заявника перевіряють не тільки їх наявність за описом, але нерідко втручаються у зміст документів. Зауваження робляться не завжди кваліфіковано. При цьому державний реєстратор в усній формі рекомендує заявнику забрати документи для доопрацювання, що по суті є відмовою в прийнятті документів. Крім того, ситуація, що склалася з організацією роботи державних реєстраторів, змушує заявників звертатися до державного реєстратора особисто, незважаючи на можливість надсилати необхідні документи рекомендованим листом. Зазначене є додатковим фактором створення величезних черг та умов для виникнення корупції.
У зв'язку з цим потребують законодавчого уточнення, що саме входить до повноважень державного реєстратора при перевірці уставних документів.
Слід визнати і те, що, на жаль, ми маємо низький рівень правової підготовки підприємців (а також знання української мови), що зумовлює помилки, зроблені під час заповнення реєстраційних карток. Тож працівники органів реєстрації змушені разом з підприємцями заповнювати їх, що потребує багато часу.
У зв'язку з цим необхідно утворити при органах державної реєстрації консультаційні приймальні або інформаційні стенди, де буде представлено порядок оформлення документів, необхідних для державної реєстрації.
Нерозв'язання зазначених вище проблем ставить під загрозу виконання рішень Президента України та Уряду про проведення державної реєстрації та взяття на облік суб'єктів господарювання за принципом «єдиного вікна» упродовж однієї доби з моменту подання відповідних документів.
Держпідприємництву та органам виконавчої влади доручено вжити дієвих заходів для поліпшення ситуації, що склалася, і до 26 грудня 2005 року доповісти Кабінету Міністрів України.
Прес-служба Кабінету Міністрів України