Промисловці і підприємці підтримують презентований Мінекономрозвитку проект Експортної стратегії України – дорожньої карти стратегічного розвитку зовнішньої торгівлі. Як відомо, захід відбувся у Києві за участі представників українського уряду, бізнесу, міжнародних фінансових інституцій, ЄС.
«В Україні 25 років не було експортної стратегії. Стратегія передбачає, куди ми рухаємося, що нам треба зробити, щоб цього досягти», – наголосила напередодні торговий представник України Наталія Микольська.
Нагадаємо, ділова спільнота вже декілька років вимагала прийняття експортної стратегії, що дозволило б окреслити основні механізми підтримки експортерів, їх кредитування та страхування відповідних операцій. Відповідні пропозиції окреслені в Антикризовій програмі спільних дій влади і бізнесу.
Як наголосили в рамках презентації стратегії представники бізнесу, нагальним є вирішення основних проблем українських виробників: поповнення обігових коштів, в тому числі і на модернізацію, спрощення адміністрування, проведення реальної податкової реформи тощо. За їх словами, наразі Україна найбільше експортує навіть не сировину (в загальній структурі до 70%), а трудовий ресурс – спеціалістів. До прикладу, лише в сусідній Польщі до 1 млн. українських трудових мігрантів.
Президент ТПП Геннадій Чижиков зазначив, що стратегія вже сама по собі – це позитивний момент. Це можливість використати синергію влади, бізнесу, ділових асоціацій і разом ефективніше працювати над нарощуванням експорту. «Важливо, що фокус стратегії спрямований на малий і середній бізнес. В ЄС 32-35% таких підприємств працює на експорт. У нас це всього до 10%», – каже він.
Бізнес спільнота відзначила, що потрібно міняти не тільки обсяги, але й структуру експорту. Наразі 70% його відсотків – це сировина, а значить, такий експорт цілком залежить від кон’юнктурних коливань на ринках. Відповідно, необхідно зосередитись на виробництві та експорті продукції з високою доданою вартістю, домагатися, щоб цей процес створював робочі місця на внутрішньому ринку та стимулював його розвиток.
В УСПП зазначили, що наразі першочерговим є запуск експортно-кредитного агентства (ЕКА), закон про який прийнятий ще минулого року. Є питання щодо страхування експортно-імпортних операцій.
«Головним є супроводження даної стратегії конкретним чітким планом дій. Також для її успішної реалізації необхідно вирішити основні проблеми національних товаровиробників: забезпечення доступу до кредитів за адекватними ставками, створення сприятливого клімату для залучення інвестицій на модернізацію виробництв тощо», – каже президент УСПП Анатолій Кінах.
З ним погоджуються і міжнародні експерти. За ними, експортна стратегія – це дуже позитивний сигнал для партнерів та інвесторів з-за кордону. Але головне – втілити її положення в практичній площині.
Стратегія буде стосуватися всіх органів влади, митниці, бізнесу і бізнес-асоціацій. В документі означені і пріоритетні ринки для країни.