· Відсутність умов для роботи ОВК, ДВК та органів ведення Державного реєстру виборців у місцевостях Луганської та Донецької областей, підконтрольних озброєним групам сепаратистів, залишається основною загрозою проведення виборів у цих округах. В існуючій ситуації та з урахуванням короткого строку, який залишився до дня голосування, складання списків виборців, створення умов для вільного голосування, безпеки виборців і членів комісій, справедливого і достовірного підрахунку голосів у цих місцевостях фактично виключено. Якщо ситуація у цих регіонах до дня голосування кардинально не зміниться, вибори у відповідних округах навряд чи варто проводити (йдеться виключно про ті округи, де проводиться антитерористична операція).
Органам внутрішніх справ та безпеки необхідно вжити додаткових заходів, спрямованих на запобігання провокаціям у день голосування у регіонах, які безпосередньо межують з Донецькою та Луганською областями, а також тих округах Донецької та Луганської областей, які не перебувають під контролем сепаратистів.
· Попри складну ситуацію в Донецькій та Луганській областях, Закон “Про вибори Президента України” створює достатні передумови для встановлення результатів виборів та обрання глави держави.
· Внесення парламентом змін до Закону “Про вибори Президента України” в частині зменшення мінімального кількісного складу ДВК заслуговує на позитивну оцінку. У той же час, внесення змін до Закону менш ніж за місяць до дня голосування суперечить міжнародним стандартам.
В перспективі парламенту варто ухвалювати виборчі закони та зміни до них із залученням експертів та представників неурядових організацій, що мінімізує ризик прийняття недосконалих законів та, як результат, їх перегляду перед завершенням виборчої кампанії.
· Діяльність ЦВК по забезпеченню підготовки до позачергових виборів глави держави здійснюється в рамках закону і заслуговує на позитивну оцінку.
· Питання належного матеріально-технічного забезпечення діяльності ОВК та ДВК попри вжиті місцевими органами влади заходи залишається актуальним.
Всі без винятку ОВК та ДВК до дня голосування мають бути забезпечені зв’язком, транспортом, комп’ютерною технікою, вивісками тощо.
· Основними проблемами в діяльності ОВК є затримки з оприлюдненням прийнятих ними рішень та складнощі доступу до ЄІАС “Вибори”, зумовлені як застарілим комп’ютерним обладнанням так, і, можливо, недоліками самої системи та неякісними послугами провайдерів послуг зв’язку.
ЦВК варто оперативно проаналізувати причини складностей у доступі до системи та вжити заходів щодо їх усунення.
· Кандидати на пост Президента підійшли до висування кандидатур до складу ОВК та ДВК безвідповідально, про що свідчить значна кількість замін членів ОВК та не менш масова заміна членів ДВК, що очікується. Багато новопризначених членів комісій навіть не володіють інформацією про те, що їх кандидатури пропонувались до складу відповідних комісій. Масові заміни членів комісій послаблюють роль комісій у забезпеченні належних умов для проведення виборів, нівелюють зусилля з підготовки членів комісій, які вживаються ЦВК спільно з міжнародними донорами.
У зв’язку з цим у перспективі необхідно переглянути або порядок формування ОВК та ДВК, або обмежити можливість заміни членів комісій за поданнями суб’єктів внесення кандидатур до складу комісій.
· ОВК було виконано свої обов’язки щодо утворення спеціальних виборчих дільниць на тимчасовій основі. Однак в окремих слідчих ізоляторах такі дільниці утворено не було, що не дозволить виборцям, які у них перебуватимуть, реалізувати право голосу на виборах.
· Активна передвиборна агітація здійснюється лише окремими кандидатами на пост Президента України. Ряд кандидатів не мають можливостей для проведення повноцінної виборчої кампанії, особливо у проблемних регіонах. Занепокоєння викликають непоодинокі випадки знищення та пошкодження зовнішньої реклами деяких кандидатів, погрози агітаторам, випадки “чорного піару” проти одного з кандидатів, масове використання окремими кандидатами т.зв. “джинси”, тобто прихованої політичної реклами. Як і під час попередніх кампаній, агітаційна діяльність кандидатів не вирізняється особливою змістовністю.
КВУ
Комітет виборців України – неурядова громадська організація, яка займається моніторингом виборчих процесів в Україні. З початком виборчої кампанії по позачерговим виборам Президента України в регіонах працює 150 довготермінових спостерігачів КВУ.