Співробітники центрального апарату Державного агентства лісових ресурсів України та лісники-практики, представники експертного співтовариства, НКО та журналісти зібралися 16 квітня за круглим столом в київському представництві Світового банку. Тема заходу - законодавче регулювання рубок в Україні. Воно проводилося в рамках програми «Правозастосування та управління у лісовому секторі країн Східного регіону дії європейського інструменту сусідства та партнерства - 2» (ФЛЕГ-2).
З доповіддю «Рубки лісу в Україні: практика, теорія, проблеми» виступив експерт Програми Михайло Попков. Він повідомив, що розробка заявленої теми була розпочата ще в ході першого етапу Програми ФЛЕГ. Це дослідження виявило ряд проблем у сфері законодавчого регулювання рубок і показало, що необхідно розробити нові правила рубок, нові законодавчі акти.
Діючі в Україні правила рубок істотно відрізняються від відповідних регулюючих актів європейських країн. Серед особливостей та відмінностей українського законодавства у сфері регулювання рубок від європейського Попков, зокрема, відзначив наступні:
- Рубки головного користування віднесені до спеціального користування
- Усі інші види рубок лісокористуванням не вважають, що суперечить здоровому глузду, оскільки в ході їх проведення в Україні заготовлюється більше половини загального обсягу деревини
- Лісовий кодекс не містить правил, які регулюють головне користування, рубки догляду, санітарні та інші рубки, замінюючи їх численними відсильними нормами
- Повного набору нормативів, що регулюють рубки досі не існує
- Число і обсяг законодавства, що регулює рубки, постійно зростає
- Різні нормативно-правові акти по-різному регламентують вимоги з проведення одного і того ж заходу
- Законодавство, що регулює рубки, розміщено в десятку різних документів, що значно ускладнює його практичне використання
На думку доповідача всі наведені аргументи підводять до одного рішення. Законодавство, що регулює рубки треба міняти, причому не косметично, а кардинально й чим скоріше, тим краще.
Відбулося жарке, але в той же час професійне обговорення теми, яке показало живий інтерес аудиторії до проблеми і її важливість для лісового сектору та охорони природи. Водночас поки не сформована єдина думка, як вчинити краще: сформулювати єдиний документ або йти шляхом внесення точкових правок. Одна з причин таких сумнівів - назріваючі кардинальні зміни в Конституції України і в її політичному житті.
На думку заступника голови Держлісагентства України Віталія Атаманчука, в рамках Програми ФЛЕГ можна зібрати кращі практики ведення рубок та проводити їх демонстрацію для працівників лісового господарства.
А Національний координатор програми ФЛЕГ - 2 (ЄІСП / Схід), перший заступник голови Держсільгоспінспекції Юрій Марчук зазначив, що «Ліс на собі не повинен відчувати політичні «ривки»: цього року недоруб, наступного - перерубали. Це ж впливає на біологію, на життя лісу. Ми бачимо і достатню кількість сухостою, і, якщо подивитися матеріали лісовпорядкування, старіння лісів або навпаки. Ми бачимо зниження повноти насаджень через надмірні санітарні і вибіркові рубки. Тому питання правил рубок є дуже важливим».
Матеріали круглого столу послужать для підготовки рекомендацій для державних органів та законодавців, допоможуть вибудувати більш якісну і чітку систему в даному напрямку роботи лісового сектора.
Прес-служба ЕкоПраво-Київ
e-news.com.ua