Протягом усього раннього віку (від року до трьох років) дитина знайомиться, засвоює і удосконалює різні предметні дії, вчиться використовувати побутові предмети, грати з іграшками, а також опановує мовлення, що сприяє розвитку наочно-образного і абстрактного мислення на наступному віковому етапі.
На третьому році життя малюк удосконалює засвоєні дії з предметами, прагне проявити свою активність, поступово ускладнюючи гри. Асортимент необхідних іграшок розширюється, оскільки з розвитком спритності та наочно-дійового мислення дитині потрібні складніші іграшки.
Визнання досягнень дитини з боку дорослого сприяє тому, що малюк прагне до результатів в своїй діяльності, що є своєрідним затвердженням власного Я. Такий важливий, інтенсивний віковий період закінчується кризою трьох років, коли зростає самостійність малюка і формується цілеспрямованість у діях. Порядок в іграшковому світі У багатьох дітей до двох років з’являється здатність і бажання до встановлення порядку в навколишньому його світі, так званий дитячий педантизм. Дитина вимагає точного дотримання всіх правил, і йому не подобається, якщо щось лежить не на своєму місці.
Діти із задоволенням розкладають іграшки по місцях, які визначив для них дорослий, намагаються дотримуватися правил в діях з різними предметами. У малюка з’являється своя«Іграшкове господарство». Враховуючи це, можна легко привчити дитину дотримуватися режиму, а також допомогти малюкові організувати свої дії. Це час найсприятливіший для того, щоб зробити перший крок у привчанні до акуратності — це залишиться з ним на все життя, але якщо упустити цей час, надолужити його буде досить складно. До двох років необхідно забезпечити дитині його власний простір.
Будь це ігровий куточок або ціла дитяча кімната, дитина повинна розуміти, як цей простір організовано. Кожна річ повинна мати своє місце і призначення, в першу чергу це стосується іграшок, адже це власність дитини. Поява гри Третій рік життя дитини знаменується зародженням, початком гри. Це ще не гра в повному розумінні цього слова, тобто усвідомлювана дитиною, творча ігрова діяльність, але вже й не ті предметно-практичні дії з іграшками, які домінували на другому році життя. Тепер малюк не просто пробує властивості різних ігрових матеріалів, а використовує їх за призначенням, відтворюючи життєві події: погодувати ляльку, вкласти її спати, зварити кашу та ін.
Така гра називається процесуальною, тому як зміст її не в сюжеті, а в самому процесі дії. Малюк може довго повторювати одну і ту ж дію, наприклад, укладати ляльку спати, одна дія може переходити в іншу без логічного зв’язку: поклали ляльку спати, потім відразу ж годуємо її і знову пора укладати спати і т.д. Малюк відтворює ті ж дії, що показав йому дорослий, не вигадуючи нічого нового, швидко відволікаючись і кидаючи розпочату справу. Але, незважаючи на таку хаотичність і непослідовність ігрових дій, процесуальна гра важлива, вона передує справжній творчій грі і необхідна для її розвитку. Підбираємо іграшки для малюка:
•Достатньо, якщо у дитини буде 2-3 різні ляльки:
•Ганчіркові (висота — до 30 см); пластикові;
•Лялька- пупс з набором простого одягу (з великими гудзиками або липучками);
•Маленькі «пупсики» у різних позах.
•Набір лялькової посуду (плита, чайник, каструльки та ін.);
•Меблі та обладнання для ляльок (ліжечко, ванночка, стільчик, стіл);
•«Предмети гігієни» для ляльок — гребінці, щітки, мило та ін .;
•«Продукти харчування» — набори овочів, фруктів.
•Іграшкові тварини — маленькі і середніх розмірів з реалістичною, достовірної та виразною зовнішністю.
Поряд з реалістичними іграшками, для дитячої гри потрібні предмети невизначеного призначення, здатні стати предметами- замінювачами. Наприклад, кульки, колечка або брусочки різних кольорів і розмірів, шматочки тканини або поролону…