• Головна / Main Page
  • СТРІЧКА НОВИН / Newsline
  • АРХІВ / ARCHIVE
  • RSS feed
  • COVID-сертифікати для подорожей. Як їх можна буде отримати і на якій підставі

    Опубликовано: 2021-06-09 14:30:51

    З 1 липня в Україні введуть документ, який відкриє більше кордонів для українців – COVID-сертифікати. Їх помилково ще називають ковід-паспортами.

    Це будуть фактично посвідчення, що людина або вже вакцинована проти коронавірусу, або перехворіла і має активні антитіла, або не інфікована, про що каже свіжий результат ПЛР-тесту.

    LIGA.Life розпитала, як отримати документ, куди з ним можна поїхати і чи не буде підробок, у Дмитра Черниша, директора Департаменту розвитку електронної системи охорони здоров'я НСЗУ.

    Яким буде COVID-сертифікат
    Це буде документ, доступний як в електронному форматі, так і в роздрукованому. Щось на зразок авіаквитка: хтось показує у смартфоні, а хтось приносить паперову версію.

    МОЗ планує запровадити внутрішні і зовнішні сертифікати. Внутрішні розглядають для, скажімо, допуску на масові заходи, та це ще обговорюють. А зараз мова про зовнішній, за яким можна відвідати іншу країну.

    На цьому сертифікаті буде інформація про подорожнього і QR-код. Документ матиме однаковий вигляд, що на смартфоні, що на папері, запевняють в НСЗУ.

    "Їх треба буде показувати прикордонникам, вони матимуть відповідну базу з серіями і номерами цих сертифікатів, щоб розуміти, що документ ще активний і не підроблений", – додав Черниш.

    Яка там буде інформація
    Залежно від підстави, на якій людина отримує сертифікат, каже Черниш.

    Підстави є три:

    Якщо людина вакцинувалася від COVID-19 – тоді точна дата отримання вакцини, її назва, виробник, серійний номер і скільки доз. Якщо вакцина дводозна – дві, однодозна – одна, але такі в Україні наразі не зареєстровані;
    Якщо людина перехворіла COVID-19 – коли була зареєстрована хвороба і коли одужала. Тобто, що має активні антитіла;
    Якщо людина не хворіла і не отримувала щеплення – негативний результат ПЛР-тесту, зроблений максимум за 72 години.

    Також там буде персональна інформація про пацієнта:

    прізвище ім’я по батькові кирилицею і латиницею.
    інформація про документ, який посвідчує особу – серія і номер закордонного паспорта;
    інформація про лікаря, який вносив дані, на підставі яких видають сертифікат.

    Як отримати сертифікат
    Планують три варіанти видачі документу, які запроваджуватимуть у три етапи, каже Дмитро Черниш.

    Перший – з 1 липня – через Дію. Застосунок для цього підтягуватиме інформацію з системи eHealth.

    "Це все інформація з електронної медкартки пацієнта. Вона існує в рамках eHealth. Ця картка наповнюється електронними записами про пацієнта: кожне відвідування лікаря, консультація, процедура, результати тестів/аналізів, зроблене щеплення. Лікар вказує інформацію про вакцину – виробник, назва, серія, яка це доза – перша чи друга. І система автоматично буде підтягувати дані", – пояснює директор департаменту НСЗУ.

    Але перед цим користувач, який просить в Дії видати сертифікат, має підписати згоду на передачу своїх же даних з електронної системи охорони здоров’я Дії.

    Якщо вся необхідна інформація є в eHealth (щеплення/історія хвороби/результат ПЛР), людині не доведеться контактувати зі своїм сімейним лікарем.

    Користувач отримує свій документ, він є в Дії і там автоматично розраховано його термін придатності.

    Але якщо лікар забув внести, наприклад, інформацію про вакцинацію, доведеться звернутися до нього і все з’ясувати. Бо Дія видаватиме помилку, каже Черниш.

    Другий варіант отримання сертифікату – через сімейного лікаря. Його хочуть запровадити у серпні-вересні 2021 року.

    "Тоді людина звертається до свого сімейного лікаря і той, затвердивши підписом пацієнта, формує сертифікат і направляє або на електронну пошту, або на месенджер. Якщо кнопковий телефон – можна буде просто роздрукувати сертифікат", – пояснює директор департаменту НСЗУ.

    Третій варіант – можливість сформувати сертифікат через центри надання адміністративних послуг (ЦНАП). Але це, якщо впроваджуватимуть, то восени.

    Усі послуги безоплатні для отримувача сертифікату.

    Куди з ним можна буде поїхати
    Україна, розробляючи сертифікати для подорожей, керується умовами, які визначає Європейський Союз і ВООЗ.

    "Це рекомендації стосовно набору інформації, яка має бути в цьому реєстрі, бази, з якою можна буде перевірити, чи сертифікат не підроблений. І ми, формуючи умови сертифікату, будемо слідувати тому, що скаже ЄС, щоб відкрити ці кордони", – каже Черниш.

    Дані, які Україна передаватиме в ЄС та ВООЗ – не персональні, запевняють в НСЗУ. Лише інформація про те, що сертифікат на даний момент дійсний або недійсний.

    Паралельно над цим проєктом працює багато міністерств, зокрема, Міністерство закордонних справ.

    "Там будуть з кожними країнами підписані меморандуми про взаємовизнання сертифікатів. Думаю, будуть певні тригери, які говоритимуть про те, що певна країна не дотримується підписаних меморандумів, тому в будь-яких відносинах можливий перегляд в сторону навіть розірвання цих меморандумів", – пояснив Черниш.

    Інформація про те, які країни визнають сертифікати України, буде на covid19.gov.ua. А також, де отримати сертифікат і, ймовірно, пояснення від МЗС, що підписана між країнами угода означає.

    "Залежно від країни, ця угода може відрізнятися: десь це може бути абсолютна свобода, тобто жодних обмежень, а десь будуть обмеження, наприклад, в’їхати можна, але обов’язково дотримуватися карантину", – пояснює Черниш.

    Чи можливі підробки сертифікатів
    НСЗУ обіцяє контролювати це питання за допомогою електронної бази, де видно певні відхилення від норми.

    "Наприклад, сімейний лікар видає в місяць 20-30 ковід-сертифікатів. А певний сімейний лікар чомусь видає 500. Це буде елемент автоматичного моніторингу, який одразу переросте в фактичний з виїздом до цього лікаря. Можливо, дійсно в нього такий контингент людей. Але з точки зору автоматичного моніторингу це тригер, який ми перевірятимемо", – пояснює Черниш.

    Плюс планують законодавче регулювання, включно з кримінальною відповідальністю.

    "Це не простий процес, де в один клік можна сформувати цей сертифікат. Лікарю для того, щоб отримати фейковий сертифікат, потрібно зробити низку протизаконних дій, за які він понесе серйозне покарання. Він має в електронну картку пацієнта внести неіснуючий запис, тобто свідомо сказати, що невакцинований пацієнт має щеплення", – пояснює директор департаменту.

    Черниш переконаний, що на це йтиме небагато лікарів. А з тими, хто йтиме – працюватиме в тому числі МВС.

    Катерина Амеліна

    ЛIГАБiзнесIнформ

    e-news.com.ua

    Внимание!!! При перепечатке авторских материалов с E-NEWS.COM.UA активная ссылка (не закрытая в теги noindex или nofollow, а именно открытая!!!) на портал "Деловые новости E-NEWS.COM.UA" обязательна.



    При использовании материалов сайта в печатном или электронном виде активная ссылка на www.e-news.com.ua обязательна.