Судова реформа почалася в 2016 році, коли Верховна Рада прийняла закон про судоустрій. У країни не тільки з’явився шанс на оновлення суддівського корпусу, а й віра в те, що судова влада нарешті стане незалежною: від Президента, від Верховної Ради.
Але реформування судової системи України — це довгий процес, що був розбитий на декілька етапів. Їх реалізація є суттєво важливою для загального перетворення судової системи України.
-
Формування Верховного суду. Мета перетворення — створити корпус професіоналів, які будуть вирішувати спори в якості вищої інстанції. За підсумками конкурсу були відібрані кандидати з числа колишніх і діючих суддів.
-
Створення трирівневої судової системи: районні суди, апеляційна інстанція і Верховний суд. Вищі спеціалізовані суди з суддівської системи виключаються. В результаті, від чотирьох інстанцій зібрали всі справи і передали в один новий суд. Незважаючи на збільшення навантаження на Верховний суд, ця система здається більш ефективною за рахунок усунення децентралізації і впровадження чіткої системи розгляду спорів.
-
Зміни торкнулися і адвокатури. Тепер інтереси позивачів у всіх судах можуть представляти тільки адвокати. Плюси очевидні: справу в суді буде вести професіонал, якому не шкода і заплатити заради позитивного результату суперечки.
-
Технічне забезпечення діяльності суддівської системи. Основні зміни судової реформи спрямовані на спрощення судочинства, доступність правосуддя для громадян, які не мають юридичної освіти. Наприклад, нова форма рішення, що складається не з суцільного тексту, а з пунктів, доступних для прочитання, аналізу і виконання без звернення до адвоката.
-
Корупції — ні! Вищий антикорупційний суд, незалежність судів, надання відомостей не тільки про доходи суддів, а й про членів їх сім’ї. Україна широко зробила крок в антикорупційну діяльність, що, безсумнівно, дасть позитивні результати!
Судова реформа: переваги і недоліки
Безперечними плюсами реформування є:
-
оновлення складу Верховного суду;
-
створення Вищого антикорупційного суду, аналогів якого в країні ще не було;
-
відбір суддів на конкурсній основі, а також відображення відомості про їх діяльність в загальному доступі;
-
декларування доходів не тільки суддів, а й членів їх сім’ї, що є кроком вперед в антикорупційної політики держави;
-
підвищення заробітної плати суддям (це превентивна антикорупційна міра, досить дієва, як показує практика);
-
спрощення системи судочинства і доступність її для громадян.
Крім того, судова реформа законом 6232 забирає у Президента і Верховної Ради повноваження по формуванню суддівського складу і робить суд незалежним органом. Але, як і у кожного нововведення, судова реформа має певні недоліки, серед яких найголовнішими є підвищення вартості послуг адвокатів та збільшення навантаження на суддів Верховного суду внаслідок введення трирівневої системи. Крім того, поки що існує невизначеність в напрямку роботи Антикорупційного суду — недолік, який буде усунений згодом.
Судова реформа відбулася. Як вона буде реалізовуватися — покаже час. Неозброєним поглядом помітний крок вперед, який зробив законодавець при розробці проектів нормативних актів. Судова система отримала непогану правову базу — залишилося тільки втілити ці правила в життя.
e-news.com.ua