Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк розповів про механізм перерахунку тарифу за теплопостачання у разі, якщо підприємства теплокомуненерго надали неякісні послуги. Так, якщо температура в помешканні нижче 12 градусів, споживачі мають право не оплачувати за відповідними тарифами; якщо нижче 18 градусів, за кожен градус нижчої температури рахунок за опалення має бути зменшений на 5 %.
Як переконані в ГО «Публічний аудит», такий механізм не обов’язково сприятиме справді покращенню послуг, а перерахунок, швидше за все, не матиме масового характеру. На думку спеціаліста, проблеми з опаленням потрібно вирішувати штрафними санкціями монополістів за неякісне надання послуг. «Насправді такий механізм діє ще з 2010 року – для цього була затверджена Постанова Кабінету Міністрів № 151, де й розписаний порядок проведення перерахунків. В індивідуальному порядку кожна людина, отримуючи комунальні послуги, може стежити за їх якістю, яка регулюється відповідними нормативами. Якщо послуга їм не відповідає, споживач може звернутися з заявою, викликати до себе спеціальну комісію, яка й перевірить, чи справді ці послуги неякісні. У підсумку укладається акт і людина може розраховувати на певний перерахунок від дня його підписання до моменту усунення проблеми. Це стосується не лише опалення, а й газо-, водопостачання – всіх комунальних послуг», – пояснює спеціаліст Тарас Галайда.
Так, якщо у квартирі температура нижча 18 градусів, споживачу необхідно звернутися в теплокомуненерго, ЖЕК або до ОСББ, аби запросити комісію для перевірки якості послуг. Вона має прибути протягом 72 годин. Мешканець може самостійно укласти відповідний акт, якщо комісія протягом вказаного часу не прибула – для цього необхідно засвідчити акт двома підписами свідків.
Складність цього процесу, за словами Галайди, полягає в тому, що все відбувається в індивідуальному порядку для кожного споживача окремо, тим часом в Україні мільйони споживачів отримують неякісні послуги.
Він додає, що мільярдні переплати українці несуть і через неякісне водопостачання. Адже якщо споживачам постачається неякісна питна вода (а більшість громадян України саме таку й отримують), її вартість має бути знижена на 20%. Так само, якщо гаряча вода подається при температурі, що нижча 40 °С, вона оплачується, як холодна. Крім того, якщо її температура 45–49 °С, споживач має право на отримання 10 % знижки; якщо 40–44 °С, – на 30 %.
Незважаючи на підвищення тарифів, вода постачається з заниженою температурою, що збільшує обсяг її використання та призводить до зайвих витрат коштів споживачів. У масштабах країни- це мільярди гривень, які зайве заробляють монополісти, а держава фактично займається потуранням, бо не втручається в цей процес. За розрахунками «Публічного аудиту», українці щорічно переплачують 1,7 млрд грн, отримуючи непридатну для питання воду, і ще як мінімум 4,5 млрд грн – внаслідок того, що гаряча вода постачається з заниженою температурою.
«Постачальник, надаючи неякісні або не в повному обсязі житлово-комунальні послуги, жодним чином не ризикує, в найгіршому для нього варіанті, частину з зайво стягнутих коштів йому доведеться повернути, решта залишиться в нього. Яка монополія відмовиться від отримання легкого доходу, який не потребує вкладень та не несе ризиків?», – вказує Галайда.
На переконання «Публічного аудиту», для виправлення ситуації та захисту споживачів від зловживань з боку надавачів неякісних житлово-комунальних послуг має бути запроваджена система штрафних санкцій за систематичне та/або навмисне надання неякісних послуг.
Розмір штрафних санкцій має в декілька разів перевищувати розмір незаконно отриманих коштів, як варіант систематичне (навмисне) надання неякісних (не в повному обсязі) житлово-комунальних послуг можливо прирівняти до «зловживання монопольним становищем», за яке передбачено штрафні санкції до 10% від річного доходу порушника. Головне, щоб надання неякісних (не в повному обсязі) житлово-комунальних послуг, стало для монополій занадто дорогим задоволенням.
«За всі роки звернення споживачів з вимогою перерахунку платежів ніколи не мали масового характеру. Населення, на жаль, дуже рідко знає про свої права та не в курсі всіх законодавчих нюансів. А монополісти, користуючись цим, щороку отримують мільярдні прибутки. І якби держава справді хотіла припинити це «порочне» коло, вже давно були б введені штрафні санкції за надання неякісних послуг. Адже це не перший рік, коли повторюється така ситуація. Причому, сьогоднішні компанії-монополісти працюють на ринку вже десятки років. І в найгіршому випадку їх просто просять повернути ті зайві гроші, які вони взяли у споживачів», – резюмує керівник «Публічного аудиту» Максим Гольдарб.
e-news.com.ua