Чи причетні ваші родичі до фірми, пов’язаної з Борисполем?
Абсолютно на даний момент ніхто не причетний. Нажаль, на даний момент вже концентровано сьогодні використовується чорний піар і брудні технології. І, відверто кажучи, навіть не хочу витрачати на це час – є більш важливі питання. Аеропорт Бориспіль – це наше стратегічне підприємство.
Кому вигідно реанімувати зараз цей скандал?
Зачіпаються величезні інтереси. Аеропорт – це стратегічне підприємство, з дуже серйозним щорічним оборотом. Але я ще раз хочу підкреслити по-перше, однозначно неприпустимо передавати аеропорт Бориспіль в управління приватним структурам. Дуже важливо аби були створені до залучення інвестиції. В тому числі до реалізації кредитні угоди уряду України з урядом Японії.
Що дасть можливість формувати новий термінал. І незалежно від фамілії, посад, політичного кольору, всі, хто порушують інтереси держави по діяльності аеропорту Бориспіль, повинні бути покарані. Зараз створена спеціальна комісія. Цю позицію підтримує Президент держави. Нам необхідно не тільки навести порядок в аеропорті але й визначити генеральну стратегію його розвитку.
Трудового колективу і приватний компаній, збільшувати кількість робочих місць і конкурентноздатність, пропускну спроможність аеропорту. На це необхідно концентрувати зусилля. Я особисто займаюсь цим, включаючи експертів, Ради безпеки України, Мінтранс, Кабінет Міністрів і, безперечно, фахівців аеропорту.
Це ви зачепили вже більш глобальний рівень. Депутат Льовін говорив, що було перешкоджання роботі цієї комісії. Що давались урізані данні і прикривалися вашим ім’ям?
Це буває часто, нажаль, і я хочу ще раз концентрувати на цьому увагу, що методи політичної конкуренції, що замішані на брудних технологіях, нажаль, мають відношення до ситуації в аеропорту. Але не можу допустити, щоб стратегічне підприємство, інтереси трудового колективу стали заручником політичної дуже ганебної, дуже примітивної конкуренції. І ми це відсікаємо. Більш того, я впевнений, що в нас є більш важливі питання і до керівництва аеропорту Бориспіль, яке припустило політизацію, цього питання, дестабілізацію роботі аеропорту. Але по результатам висновків спеціальної комісії, все незалежно від посад і політичного кольору будуть відповідати.
Керівництво аеропорту, зокрема Генеральний директор Шишков, подає в суд на Льовіна. А ваші дії стосовно захисту честі сім’ї?
Я впевнений, що по поводу тут може вирішувати суд, але ще раз підкреслюю – не хочу витрачати навіть час на ці брудні питання. Є набагато важливіші питання, які стоять зараз перед нашою державою, починаючи з енергетичної безпеки, життєдіяльності суспільства і ті функції, про які я говорю.
Аеропорт Бориспіль, це повітряні ворота України. Тому як Секретарю РНБО я вам з цього приводу ставлю питання. На вашу думку – були збори в Борисполі і секретар профспілки казав, що за часів прем’єрства Тимошенко була відкрита низка кримінальних справ. Наразі вони закриті. І працівники вважають що треба відібрати землі у «Аеросвіта» і повернути їх у власність держави...
За останні роки було прийнято дуже багато рішень, особисто уряду Януковича, в яких є протиріччя с законодавством по приватизації ділянок навколо аеропорту Бориспіль, так і нерухомості. Зараз там вже працюють. Необхідно відновити законність і навести там порядок і інтереси держави. І з цього приводу працювати дуже чітко, принципово. І ця робота зараз проводиться, в тому числі і під контролем Ради Національної Безпеки.
Бориспільські землі будуть повернуті державі?
Однозначно. Там же можливо – через суд такі позиви розглядаються. Там де можливо – мирові угоди не всупереч інтересам держави. В тому числі фактор часу вирішувати дуже динамічно, в короткий час, аби не стримувати розвиток стратегічного об’єкту, Бориспіль, який є державним і залишається державним. Зростає пасажиропотік. Сьогодні ми примушені відмовлятися від десятків рейсів, бо аеропорт вже не пропускає пасажирів. Треба зробити всі умови для його сучасного розвитку, є. Збільшення робочих місці, і безумовно, конкурентноздатності. І на це націлені наші дії.
Якщо доведуть, що керівництво аеропорту не здатне якісно реалізувати цей японський проект. Чим це загрожує Україні? Не буде в нас такого висококласного аеропорту, як ми хочемо?
Це неприпустимий варіант. Наш японський кредит для нас дуже оптимальний – на 30 років з десятирічною відстрочкою першого платежу – 175 мільйонів доларів. В світі немає таких умов. Це на рівні урядів Україні і Японії зафіксовано. Більш того, ми плануємо підвищити рівень інвестиції з Японії, в тому числі такі як будівництво мосту через Південний Буг.
Є дуже серйозні екологічні програми. Якщо буде зірвано виконання по Борисполю, то, безумовно, ми просто втратимо довіру в наших партнерів і Україна не буде мати можливості реалізувати такі серйозні кредити. Ми цього не можемо допустити. Цей проект буде обов’язково виконаний, термінал за рахунок японської сторони збудований і це відповідає стратегічним інтересам як держави, так і підприємства.
Сьогодні заявили, що в Україні відсутня цілеспрямована і системна боротьба з корупцією, особливо у вищих ешелонах влади. Як там могло бути. Це ж була декларація сьогоднішньої влади?
Однозначно, я вимушений робити такий висновок, спираючись на об’єктивні дані. На сьогоднішній день, навіть якщо розглядати результати за минулий рік, в Україні було в цілому п’ять справ по фактам корупції серед державних посадовців 1 і 2 категорії. І то ці справи завершилися фактично адміністративними штрафами. Все інше – велика кількість адміністративних протоколів, які оформляються державними урядовцями на рівні 6, 7 категорії. Тобто, імітація. Це неприпустимо.
І сьогодні в нас була така жорстка ромова на засіданні міжвідомчої комісії з першими особами, починаючи з Генеральної прокуратури, Службу Безпеки, Міністерства внутрішніх справ. Сьогодні ми розглядали концепцію боротьби з корупцією в нашій країні. І цю позицію треба підсилити, бо явища хабарництва, так званого комерційного лобізму...
Конкретні факти, приклади можете навести. Що ви маєте на увазі?
Фактів дуже багато. Наприклад, коли ми задали питання по протидії пропаганді, а це теж частка проблем корупції в Україні, то тільки за минулий рік через одеські порти пройшли 86 тон м’ясопродуктів і доля їх невідома. Сьогодні 400 контейнерів, 80 тисяч тон м’ясопродуктів, в тому числі ризикованих держав. Існують корупційні схеми, задіяні, структури влади – митниця, податкова адміністрація, ветеринарно-санітарна, судові органи.
Скільки Україна на цьому втратила?
Це дуже серйозна справа. Україна втрачає мільярди гривен на контрабанді, включаючи не тільки економічні втрати, а й втрату міжнародного авторитету. Бо та держава, яка не може навести лад на своїй суверенній території, в тому числі в боротьбі з контрабандою, вона не користується довірою в світі.
І сьогодні нам треба підсилити. Уряд, нажаль, знизив увагу над програмою «Контрабанда стоп» – ми прийняли відповідні рішення і це буде незворотній, і зараз буде боротьба націлена на руйнацію цих кримінальних сил.
Через це Росія заборонила ввіз продукції?
Це був даний один із формальних приводів для заборони. Контрабанда впливає не тільки на економіку держави, але й міждержавні міжнародні відносини.
Україна відплатить Росії тією ж монетою? Бо пан Баранівський сьогодні говорить, що треба обмежити ввіз в Україну продукції Росії...
Я категорично проти торгових війн. І абсолютно не сприймаю і з цього приводу роблю конкретні зауваження деяким високим посадовим особам. Коли мова йдеться про міждержавні відносини, переговори на високому рівні – ці приклади є і в інших секторах, то аргументи професійні, системні підходи підмінюються емоційними ультимативними закликами. І це тільки шкодить нашій державі.
І тому ми зараз працюємо і з Росією, в ці терміни стислі вирішити питання, зняти бар’єри, вирішити питання, які перейшли в площину торгових війн, бо за цим стоять інтереси тисяч і тисяч людей. А в даному випадку мова йде про продукцію тваринництва. Це май будні наших селян, великої кількості родин, бюджет яких як раз формується за рахунок такої продукції.
Зараз ми напряму з Росією будемо в стислі терміни вирішувати ці питання. Але на рівноправних умовах, без політичного, чи економічного тиску.
Ще про одне питання. Я маю на увазі питання флоту. Оскільки ви представляєте Україну під комісії Ющенко-Путін. Наскільки дієва ця комісія, наскільки ефективна?
Питання тимчасового перебування Російського флоту на території України дуже загострилося у зав’язку з попереднім періодом, так званої, безкраваткової дипломатії, неформальних домовленостей. Привів до того, що величезна кількість зобов’язань і контексті умов перебування, не завершена інвентаризація об’єктів нерухомості і земельних ділянок.
Не вирішені питання і домовленості угоди про безпеку мореплавства України. А Україна, як незалежна держава, несе стовідсоткову відповідальність за безпеку мореплавства у водах Чорного і Азовського моря. Більш того, об’єкти гідрографії є і будуть власністю України. І тут треба чітко підписувати угоду.
Екологічні питання, соціальні структури. Зараз Україна чітко ставить запитання, що треба вийти на рівень двосторонніх зобов’язань на рівних умовах. Є велика кількість питань про вартість перебування, орендній платі. І це можна вирішуватися тільки в режимі діалогу.
Наскільки Росія погоджується іти на зустріч?
Іде складна дискусія. І я вимагаю від себе, в тому числі наша позиція, яка затверджена директивою на Раді Національної Безпеки і оборони, що ми повинні вирішувати ці питання ескалації і загострення між двома державами, між двома сусідськими державами. Між братськими народами України і Росії.
Зараз йде цей переговорний процес. Працюють експерти. Але Україна буде захищати національні інтереси і вимагати рівноправних, прозорих умов по цьому питанню, виконання зобов’язань міжнародного законодавства і, безумовно, інтересів України.
Безкаравайний говорить, що через те, що Україна не контролювала свої об’єкти, не було інвентаризації – за ці роки було втрачено двадцять чотири мільярди доларів.
Цифри серйозні. Я хочу проінформувати, що тільки попередні розрахунки, які зроблені державним комітетом по земельним ресурсам, показують, що за оренду 18 тисяч гектарів унікальної Кримської землі, орендна плата складає щорічно порядку 1,8 мільярда доларів. А щорічна плата за перебування ЧФ на території трохи більше 90 мільйонів. Тобто, практично в 20 разів менше.
З цим питанням надо розбиратися – надо. І це потрібно в поступових переговорах крок за кроком вирішити це питання. Прозоро на рівноправних умовах, з високою відповідальністю сторін.
Коли почнуть виходити росіяни з нашої території?
Я думаю, що це питання передчасне. Наша позиція чітка. Україна готова виконувати своє зобов’язання згідно базових угод, підписаних в травні 1997 року. І сьогодні головне це. Що буде далі, буде залежати від виконання зобов’язань.
Кажуть, треба раніше, бо говорять, що це 16 тисяч людей особистого складу, тисячі вагонів майна, зброя, сім’ї і так далі...
Ще раз підкреслюю. Є чітка позиція Президента, я її цілком підтримую – шукати рішення без штучної ескалації.
Це буде безболісний вихід?
Да. І я думаю, що ми знайдемо таке рішення. Україна зараз, на даний момент, не реалізує термін перебування ЧФ на території України. Ми вимагаємо виконання зобов’язань і чітких прозорих умов виконання того, що записано в умовах.
Серед цих умов є можливість дати подвійних громадянств військовослужбовцям і їх сімом?
Ні. Абсолютно не розглядається. І по законодавству України подвійне громадянство заборонено.
Стосовно могильника. Де він буде, за якими принципами буде визначатися його місце?
Це дуже складне питання. Повинно вирішуватися чітко, згідно вимог охорони навколишнього середовища. І здоров’я життя не тільки нас, але й наших дітей і онуків. В Україні зараз працює 15 атомних реакторів, які виробляють 52% всього енергії нашої держави. При цьому відпрацьоване ядерне паливо ми відвантажуємо в Російську Федерацію. А це не просто відвантажуємо.
Це унікальні матеріали, які в майбутньому будуть просто безцінними. Плюс плата за зберігання вже практично на рівні світових стандартів. І ті держави, які мають ядерне паливо, шукають варіанти для збереження відпрацьованого ядерного палива на своїй території. Це питання стоїть і перед Україною.
Я хочу підкреслити, що це повинно бути професійно, техніко-економічна, екологічно обґрунтовано і, безумовно, не можна допускати (як це зараз, нажаль, відбувається) питання, яке має стратегічне значення для держави, суспільства, сьогодні використовується, як розмінна монета в політичній конкуренції. Це будуть тільки вітчизняні відходи. Хочу нагадати, що згідно українського законодавства, заборонено ввезення на територію України відпрацьованого палива інших держав.
Це буде наземне, чи підземне сховище?
Залежить від проекту. На даний момент, це буде проект наземного сховища.
"НТН"
e-news.com.ua