Діти дійсно не люблять робити те, що вимагає особливої напруги, що складно виконати, і те, що у них виходить погано. Така робота не приносить задоволення дитині, а ситуація невдачі підкріплюється невдоволенням дорослих (і вчителя, і батьків). Такий пресинг складно витримати, тому діти намагаються будь-яким шляхом захистити себе від неприємностей, а найпростіший шлях — не читати. А тепер розберемося, чому так складно навчитися читати, адже більшість батьків починають вчити дитину задовго до школи. У цьому-то й річ. Чим раніше змушують (підкреслю — змушують) читати, тим складніше цей процес. У формуванні навичок читання можна виділити три етапи:
•Перший етап — аналітичний: усвідомлене, контрольоване розрізнення буквених знаків, супроводжуване аналізом звуку, і зв’язування звуку з буквою. На цьому етапі читання побуквенне, поскладове.
•Другий етап — синтетичний: розрізнення буквених знаків, звуковий аналіз, зв’язування букви зі звуком зливаються в єдиний процес, і відтворюється звуковий образ слова (читання словами). Але таке цілісне дію вимагає великих зусиль і контролю.
•Третій етап — автоматизація: розрізнення букв, звуковий аналіз і відтворення звукового образу слова вже не вимагають спрямованої уваги, а звучить слово пов’язується з його значенням, що дозволяє сприймати цілісне висловлювання і розуміти його сенс.
Ці етапи освоєння навички — лише початковий, технічний рівень, але і він нелегкий і тривалий. Ускладнює цей процес кілька факторів. По-перше, дуже раннє (до 5 років) або надраннє (з 3 років) навчання читання. У цьому віці дитина може вивчити всі літери, вміти їх розрізняти, але у нього ще недостатньо розвинене зорове сприйняття, увага, пам’ять, і це не дає пов’язувати букви в слова. Ось воно: «Всі букви знає, а читати не хоче». Варто зрозуміти — ще не може, а не «не хоче». Інтерес дітей до букв, до читання потрібно підтримувати, використовуючи ігри, завдання, заняття, розвиваючі всі пізнавальні процеси, але не змушуючи дитину читати. По-друге, формування навичок читання ускладнюють вікові особливості.
Навіть у віці 5-6 років (коли починають активно вчити грамоті) більшість дітей ще не до кінця здатні робити не тільки те, що хочеться, а й те, що від них вимагають в даний момент, концентрувати увагу. У них недостатньо сформовані візуально-просторове сприйняття, зорова і робоча пам’ять і інші когнітивні функції. А всі вони забезпечують реалізацію кожної дії в складній структурі процесу читання. Тому для багатьох дітей, навіть вивчили всі букви, цей процес залишається дуже складним. Головний фактор, що ускладнює процес формування навички читання, — висока швидкість читання, яку вимагають від дитини дорослі. Зрозуміло, з кращих спонукань, заради тренування. Тим часом важливо знати: в нових стандартах початкової освіти немає ніяких нормативних цифр швидкості читання. Кожна дитина повинна читати в своєму темпі. Що ж відбувається в тих випадках, коли дитину змушують швидко читати на початкових етапах? Порушується механізм читання — дитина плутає букви, невірно проводить звуковий аналіз, не може у відтворенні звукового образу слова. В результаті — читає з помилками. Але частіше при вимозі «читати швидше» формується такий механізм читання, при якому дитина встигає виділити лише перші 2-3 літери слова, а решта вгадує (дуже часто невірно), і доводиться починати читання слова заново. Цей варіант читання навіть отримав назву «вгадувати читання». Саме при такому читанні відзначається велике число зворотних рухів очей до вже прочитаного слову. Це різко уповільнює швидкість читання, ускладнює сприйняття слів і розуміння сенсу прочитаного тексту. Багаторазові вгадування, повторний аналіз слів призводять до того, що формування навички читання «застряє» на другому етапі, не дозволяючи усвідомлювати сенс слів, порушуючи сприйняття тексту. Такі діти читають, не розуміючи, і в основний, і в старшій школі, а формувати навик читання заново дуже складно. Неможливо навчити п’ятикласника або дев’ятикласника розуміти текст, якщо він не освоїв ефективну техніку читання в початковій школі. «Погане» читання, що відмічається у дітей до кінця початкової школи, можна розглядати як неефективний процес читання, при якому не сприймається повністю загальний зміст тексту, утруднене або порушене виділення основної думки тексту, утруднений або неможливий переказ тексту, а також використання змісту тексту для власних висновків, рішень, дій. Для того щоб уникнути цих проблем, необхідно:
•готувати дошкільнят до читання, розвивати сприйняття, увагу, пам’ять та інші функції, а не змушувати читати;
•не форсувати швидкість читання на початковому етапі навчання, не квапити, не перевіряти читання «на швидкість»;
•вчити дитину усвідомленого читання, розуміння сенсу кожного слова і тексту в цілому.