Міністр транспорту і зв’язку України Віктор Бондар повідомив, що через виникнення ускладнень на придністровському кордоні Державна адміністрація залізничного транспорту України «Укрзалізниця» щодня втрачає 1,300 млн гривень. За його даними, адміністрація несе збитки, сплачуючи штрафи за порушення термінів доставки вантажів. Віктор Бондар підкреслив, що на даний момент через конфлікт простоює 3,5 тисячі вагонів. Він також відзначив, що за цей період Україна в цілому втратила 7 мільйонів гривень.
За словами В. Бондаря, з боку України Міністерством транспорту і зв’язку і «Укрзалізницею» було зроблено все можливе для вирішення конфлікту, але керівництво придністровської сторони не бажає вирішувати цю проблему. Керівник транспортного відомства також відзначив, що нові правила, що діють на території придністровського кордону з 3 березня 2006 року, були необхідні, тому що на придністровській стороні легалізувалася велика кількість товарів.
«Росія постійно заявляла, що з України йдуть неякісні товари... Коли ми почали перевіряти, то побачили, що були випадки, коли товар проходив через Україну як транзитний і зникав на придністровській стороні»,— заявив міністр транспорту України, відзначивши, що, якщо вірити статистиці, то жителі придністровського регіону в рік «з'їдають» 1 вагон цукру.
При цьому В. Бондар підкреслив, що за рахунок проходу вантажів на території Наддністрянщини через Україну як транзитних, Україна втрачала великі кошти.
«На сьогодні ми втрачаємо близько 200 млн. грн. тільки за рахунок того, що наші вантажі проходять до Наддністрянщини, як транзитні вантажі... Далі ці вантажі проходять у країни СНД, як контрабандні»,— відзначив міністр транспорту.
У свою чергу, міністр транспорту і дорожнього господарства Республіки Молдова Мирон Гагауз повідомив, що для молдовської сторони дії придністровського уряду стали несподіванкою. «Усе це відбувалося дуже швидко і зненацька... Для нас ясно, що Президент Наддністрянщини Ігор Смирнов діє за принципом «чим гірше — тим краще»... Усі його дії є ні чим іншим, як самоблокуванням»,— сказав він. М. Гагауз також висловив надію, що Україна і Молдова зможуть вирішити всі існуючі проблеми по даному питанню.
Віктор Бондар також повідомив, що Україна і Молдова обговорюють можливості будівництва транспортних шляхів в обхід Наддністрянщини. За його словами, для цього необхідно добудувати близько 60 кілометрів залізничних колій від Рені до Ізмаїла.
Водночас, в. о. голови Міністерства транспорту і зв’язку переконаний, що це дозволить зняти всю напруженість ситуації, що виникла на кордоні з Наддністрянщиною. У свою чергу, пан Гагауз повідомив, що молдавська сторона звернулася до української сторони з проханням про відновлення залізничної колії «Березино—Бесарабське».
М. Гагауз відзначив, що ця дорога використовувалася в 1992 році і була реконструйована в 1994 році. При цьому міністр транспорту Республіки Молдова відзначив, що дорога зберегла всю необхідну інфраструктуру і її відкриття необхідно для того, щоб «мати обхідний шлях» у противагу придністровському районові.
Нагадаємо, громадські організації Наддністрянщини різко відреагували на те, що Україна припинила пропускати придністровські вантажі без митного оформлення Молдови. Лідери ряду громадських організацій виступили за створення Антиблокадної координаційної ради. Голова Союзу українців Наддністрянщини Василь Проценко заявив: «Фактично, виступаючи гарантом придністровського врегулювання, Україна під тиском влади Молдови початку економічну блокаду, що веде до гуманітарної катастрофи в Наддністрянщини, де проживає 67 тис. українських громадян і 200 тис. етнічних українців».
Слід додати, що Державна Дума Російської Федерації вважає, що введення нового митного режиму на українсько-придністровському кордоні завдає масштабної шкоди економіці Наддністрянщини. Також стало відомо, що Наддністрянщина запросила в Росії щоквартальну фінансову допомогу в 50 млн. долл., щоб відшкодувати втрати від введеного Україною нового митного режиму. Можливість надання такої допомоги була розглянута під час візиту в Тирасполь російської делегації. Наразі у Тирасполь уже починають надходити гуманітарні вантажі з російських регіонів. Як повідомили в уряді на прохання про допомогу придністровського керівника Ігоря Смирнова відгукнулися губернатори Московської області Борис Громов, Орловської області — Єгор Ладів, Краснодарського краю — Олександр Ткачев і мер Москви Юрій Лужков, керівники інших російських областей. Як стало відомо, вони направляють у Тирасполь вантажі з медикаментами, продовольчими товарами і пально-мастильними матеріалами, а також фінансову допомогу. Втрати Наддністрянщини від введення Україною блокади перевищили вже 20 млн. дол., економічна ситуація в регіоні стрімко погіршується.
Як стало відомо, партія комуністів Республіки Молдова звернулася до всіх лівих і лівоцентристських партій і рухів України і Росії з проханням допомогти стабілізувати ситуацію в Наддністрянщині. Як відзначено в заяві, комуністи Молдови вважають, що сьогоднішня ситуація в Наддністрянщині — це «унікальний в своєму цинізмі випадок самоізоляції, інформаційного блокування, обтісування населення, це спроба зберегти особисте багатство кількох людей у регіоні і їхніх заступників ззовні».
Наталія Погосова,
кореспондент
ELCOMART News
(www.e-news.com.ua)