Унікальні КБ «Південне» і об’єднання «Південмаш», промислові структури, які є гордістю України, базою її ракетно-космічного комплексу, сьогодні мають мільйонні борги, у тому числі – зарплатні. Зокрема, загальний борг на кінець 2019 року становив близько 375 млн. грн. Щоб подолати кризову ситуацію й уникнути масових звільнень, на виробництві минулоріч були змушені скоротити тривалість робочого тижня. Це викликає величезну тривогу громадянського суспільства, промисловців і підприємців.
«Треба бити на сполох, коли занепадає навіть маленький завод. Але коли такі проблеми торкаються гордості і величі України – державного підприємства «ВО Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова», це той випадок, якого нам нащадки не пробачать. Владі разом з діловою спільнотою, фахівцями треба зосередитись на підготовці дієвих сучасних програм як оздоровлення заводу, так і розвитку ракетно-космічної галузі взагалі, поступового повернення наших високотехнологічних виробів на світові ринки», – заявляє голова Антикризової ради громадських організацій, президент УСПП Анатолій Кінах.
Він нагадав, що у 1990 році «Південмаш» виробляв близько 100 ракет на рік. Конструкторським бюро було створено і запущено в космос більше 400 космічних апаратів, серед них супутники дистанційного зондування Землі, наукові супутники. Ще до недавнього часу українські ракети літали з 6 космодромів світу. Україна була на п'ятому місці серед країн з космічною галуззю. Крім «Південьмашу», в Україні космічними замовленнями та системами управління займалися «Хартрон», ПО «Комунар» (Харків), «Київприлад», Київський радіозавод тощо.
«Цей величезний потенціал потребує поновлення. «Вікно можливостей» залишається відкритим, необхідне фахове держуправління у сфері та створення умов для того, щоб ракетно-космічні підприємства України могли приймати та реалізовувати замовлення, поступово покриваючи свої борги. У 2018 році українці долучилися до запуску ракети-носій легкого класу Vega, у 2020р. в США відбувся пуск ракети «Антарес» – основну конструкцію першого ступеня ракети-носія спроектували і виготовили фахівці КБ «Південне» та «Південмашу». Дніпровський космічний кластер отримав кілька замовлень з США. Залишаються затребуваними ракети-носії «Зеніт», яку Ілон Маск характеризував як одну з найкращих в світі в співвідношенні ціна/якість (за даними «Південмашу», ціна продажу однієї ракети становить 32 млн дол.) Такі досягнення потребують державного програмного підходу та розвитку», – переконаний Анатолій Кінах.
Окремої уваги потребує сам гігант ракетобудування – завод «Південмаш». Він потерпає від браку замовлень, а тому – нестачі коштів на поточну діяльність, значних боргів. Наразі тут зберігається майже 37 тонн гептилу – надзвичайно токсичного ракетного палива. Підприємство не має коштів на його утилізацію, як і на безперебійну оплату електроенергії, а саме від її постачання залежить безпечне зберігання гептилу. Підприємство звернулось по допомогу до держави.
Промислова спільнота наполягає, що для врятування «Південмашу» має бути прийнята спеціальна державна програма, яка передбачить юридичний і фінансовий аудит заводу, розробку стратегічного плану з ліквідації боргів, допомогу із диверсифікацією джерел поставок, утилізацією гептилу, створення гідних умов праці для інженерів та робітників. Має бути продумана й «дорожня карта» подальшого розвитку заводу – відродження серійного ракето-космічного будування, угоди з провідними світовими космічними компаніями, власниками космодромів тощо. Є моменти, які можна використати для цього: в Україні прийнято закон, який скасовує державне ліцензування на ведення космічної діяльності та розв’язує руки для кооперації з приватними інвесторами та замовниками.
Однак в чинній Програмі уряду не йдеться про розвиток промисловості взагалі, не згадується про космічне ракетобудування. Промислово-підприємницька громада незгідна з таким «підходом» і вимагає від уряду підготовку та ухвалення сучасної та системної Стратегії промислового розвитку, означення галузі як пріоритетної. Роботу сфери має забезпечити відповідна управлінська вертикаль – в УСПП вимагають поновлення міністерства промислової політики та активної діяльності новоствореного Координаційного центру з питань промисловості під головуванням Прем’єр-міністра України.
Всі ці пропозиції викладені у документі «Пріоритетні заходи 2020: промисловий пакет» і спрямовані Президенту, уряду і парламенту.
УСПП та Антикризова рада громадських організацій незабаром запланувала спільно із парламентським Комітетом з економічного розвитку робоче засідання на заводі «Антонов». Тут буде організована професійна розмова щодо відродження авіабудівної галузі. Наступна черга – за заводом «Південьмаш».
e-news.com.ua