• Головна / Main Page
  • СТРІЧКА НОВИН / Newsline
  • АРХІВ / ARCHIVE
  • RSS feed
  • Не можна допустити краху ракето-космічної галузі України

    Опубликовано: 2020-03-03 15:36:20

    Унікальні КБ «Південне» і об’єднання «Південмаш», промислові структури, які є гордістю України,  базою її ракетно-космічного комплексу, сьогодні мають мільйонні борги, у тому числі – зарплатні. Зокрема, загальний борг  на кінець 2019 року становив близько 375 млн. грн. Щоб подолати кризову ситуацію й уникнути масових звільнень, на виробництві минулоріч були змушені скоротити тривалість робочого тижня. Це  викликає  величезну тривогу громадянського суспільства, промисловців і підприємців. 

    «Треба бити на сполох, коли занепадає навіть маленький завод. Але  коли такі проблеми торкаються гордості і величі України  – державного  підприємства «ВО Південний машинобудівний завод ім. О. М. Макарова», це той випадок, якого нам нащадки не пробачать. Владі разом з діловою спільнотою, фахівцями треба зосередитись на підготовці дієвих сучасних програм як оздоровлення заводу, так і розвитку ракетно-космічної галузі взагалі, поступового повернення наших високотехнологічних виробів на світові ринки», – заявляє голова Антикризової ради громадських організацій,  президент УСПП Анатолій Кінах.

    Він нагадав, що у 1990 році «Південмаш» виробляв близько 100 ракет на рік. Конструкторським бюро було створено і запущено в космос більше 400 космічних апаратів, серед них супутники дистанційного зондування Землі, наукові супутники. Ще до недавнього часу українські ракети літали з 6 космодромів світу. Україна була на п'ятому місці серед країн з космічною галуззю.  Крім «Південьмашу», в Україні космічними замовленнями та системами управління займалися «Хартрон», ПО «Комунар» (Харків),  «Київприлад», Київський радіозавод тощо.

    «Цей величезний потенціал потребує поновлення. «Вікно можливостей» залишається відкритим, необхідне фахове держуправління у сфері та створення умов для того, щоб ракетно-космічні підприємства України могли приймати та реалізовувати замовлення, поступово покриваючи свої борги. У 2018 році українці долучилися до запуску ракети-носій легкого класу Vega, у 2020р. в США відбувся пуск ракети «Антарес» – основну конструкцію першого ступеня ракети-носія спроектували і виготовили фахівці КБ «Південне» та «Південмашу». Дніпровський космічний кластер отримав кілька замовлень з США. Залишаються затребуваними ракети-носії «Зеніт», яку Ілон Маск характеризував як одну з найкращих в світі в співвідношенні ціна/якість  (за  даними «Південмашу», ціна продажу однієї ракети становить 32 млн дол.) Такі досягнення потребують державного  програмного  підходу та розвитку», – переконаний Анатолій Кінах.

    Окремої уваги потребує сам гігант ракетобудування – завод «Південмаш».  Він потерпає від браку замовлень, а тому – нестачі коштів на поточну діяльність, значних  боргів. Наразі тут зберігається майже 37 тонн гептилу – надзвичайно токсичного ракетного палива. Підприємство не має коштів на його  утилізацію, як і на безперебійну оплату електроенергії, а саме від її постачання залежить безпечне зберігання гептилу. Підприємство звернулось по допомогу до держави.

    Промислова спільнота наполягає, що для врятування «Південмашу» має бути прийнята спеціальна державна програма, яка передбачить юридичний і фінансовий аудит заводу, розробку стратегічного плану з ліквідації боргів, допомогу із диверсифікацією джерел поставок, утилізацією гептилу, створення гідних умов праці для інженерів та робітників.  Має бути продумана  й «дорожня карта»  подальшого  розвитку заводу – відродження серійного ракето-космічного будування, угоди з провідними  світовими космічними компаніями,  власниками космодромів тощо. Є  моменти, які можна використати для цього: в Україні прийнято закон, який скасовує державне ліцензування на ведення космічної діяльності та розв’язує руки для кооперації з приватними інвесторами та замовниками.

    Однак в чинній Програмі уряду не йдеться про розвиток промисловості взагалі, не згадується про космічне ракетобудування. Промислово-підприємницька громада незгідна з таким «підходом» і вимагає від уряду підготовку та ухвалення сучасної та системної  Стратегії промислового розвитку, означення галузі як пріоритетної. Роботу сфери має забезпечити відповідна управлінська вертикаль – в УСПП вимагають поновлення  міністерства промислової політики та активної діяльності новоствореного Координаційного центру з питань промисловості під головуванням Прем’єр-міністра України.

    Всі ці пропозиції викладені у документі «Пріоритетні заходи 2020: промисловий пакет» і спрямовані Президенту, уряду і парламенту.

     УСПП та Антикризова рада громадських організацій незабаром запланувала спільно із парламентським Комітетом з економічного розвитку робоче засідання на заводі «Антонов».  Тут буде організована професійна розмова щодо відродження авіабудівної галузі. Наступна черга – за заводом «Південьмаш». 

    e-news.com.ua

    Внимание!!! При перепечатке авторских материалов с E-NEWS.COM.UA активная ссылка (не закрытая в теги noindex или nofollow, а именно открытая!!!) на портал "Деловые новости E-NEWS.COM.UA" обязательна.



    При использовании материалов сайта в печатном или электронном виде активная ссылка на www.e-news.com.ua обязательна.