• Головна / Main Page
  • СТРІЧКА НОВИН / Newsline
  • АРХІВ / ARCHIVE
  • RSS feed
  • Депутати можуть прийняти закон, який загрожуватиме безпеці та дотриманню прав людини на Донбасі

    Опубликовано: 2018-01-16 08:41:51

    16 січня Верховна Рада вдруге розглядатиме проект закону №7163 про забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями в Донецькій та Луганській областях. Проте законопроект у наявній редакції може значно погіршити безпекову та гуманітарну ситуацію, і несе суттєві загрози дотриманню прав людини у зоні військового конфлікту.

    Зокрема, законопроект містить норми, що наділяють військових, представників правоохоронних органів та інших осіб, залучених до здійснення заходів із гарантування національної безпеки і оборони, дуже широким колом повноважень без будь-якого ефективного механізму контролю.

    «Йдеться про збільшення повноваження силовиків, тобто тих, хто залучений до проведення військової операції. Це стосується не тільки військових та правоохоронців, але й, наприклад, співробітників Державної служби з надзвичайних ситуацій. І це право застосовувати зброю, затримувати, перевіряти документи не тільки тих, хто вчиняє правопорушення, але й тих, хто «перешкоджає виконанню вимог». Наявність таких повноважень у купі із правом обмежувати або забороняти рух транспорту, проникати в житлові будинки та інші приміщення, використовувати транспортні засоби громадян є передумовою для зловживань та перевищення повноважень. Більше повноважень отримають і органи прокуратури», – пояснює Олександра Дворецька, виконавча директорка благодійного фонду «Восток SOS».

    Також, додає експертка, пропонується внести зміни до закону про контррозвідувальну діяльність та надати право СБУ прослуховувати телефонні розмови, перевіряти електрону пошту, профілі в соціальних мережах будь-якої особи з метою отримання «попереджувальної інформації» про загрозу вчинення терористичного акту. І такі повноваження будуть розповсюджуватись не тільки на Донецьку та Луганську області, а й на всю країну.

    За словами Дарини Толкач, координаторки адвокації БФ «Право на захист», одним із найбільш неоднозначних положень оновленого законопроекту є частина 4 статті 10, яка встановлює, що для перебування на поки що конкретно невизначеній території, де здійснюються заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, необхідно буде отримати спеціальний дозвіл. Він повинен надаватися військовими, а конкретно – командувачем об’єднаних сил, скільки часу це вимагатиме – незрозуміло.

    «Результатом введення в дію такого положення може стати суттєве обмеження свободи пересування цивільного населення та представників гуманітарних організацій, так само як їх доступ до людей, що знаходяться у близькості до лінії зіткнення. Нагадаю, що від початку конфлікту на Донбасі забезпечення потреб (медичних, матеріальних, сервісних) населення, яке постраждало від конфлікту, здебільшого здійснюється саме силами та ресурсами міжнародних й національних гуманітарних та громадських організацій. Важко навіть уявити, до яких масштабів кризи можуть призвести подібні обмеження», – вважає вона.

    Михайло Чаплига, Представник Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, наголошує, що в тексті законопроекту до того ж є багато суперечностей з Конституцією: «Він, наприклад, містить поняття з незрозумілим визначенням, яке фактично є замінником терміну «військовий стан». Тобто, якщо закон ухвалять, буде запроваджений військовий стан без відповідної процедури – держава зможе обмежувати права громадян як при воєнному стані, але виконувати свої обов'язки буде як у мирний час».

    Раніше правозахисники вже заявляли про недотримання Комітетом з питань національної безпеки і оборони процедур розгляду документу, його утаємничення, численні порушення регламенту та незалучення до процесу обговорення представників громадянського суспільства й народних депутатів України, що подавали правки до законопроекту. 

    «Ініційований Президентом законопроект №7163 мав переважно політичний характер. Тобто він прямо не впливав на реалізацію прав та свобод людини, а декларував той факт, що Росія є державою-агресором, а частина території Луганської та Донецької областей – окупованою. Але під час доопрацювання Комітетом текст проекту закону зазнав значних змін. У разі прийняття, законопроект у наявній редакції суттєво погіршить гуманітарну та безпекову ситуацію в регіоні. Є велика ймовірність, що це може привести до нової хвилі переселення. Нагадаю, що наразі у “сірій зоні” вздовж лінії зіткнення у межах Донецької та Луганської областей проживає не менше 800 тисяч осіб», – зазначає Олена Луньова, експертка Центру інформації про права людини.

    На думку низки міжнародних та національних правозахисних організацій, необдумані та політично вмотивовані зміни до цього проекту закону можуть кардинально спотворити ініціативу Президента щодо якісного законодавчого визначення дій Російської Федерації на території окремих районів Донецької та Луганської областей, створення правових умов для забезпечення прав мешканців окупованих територій та відновлення територіальної цілісності України.

    e-news.com.ua

    Внимание!!! При перепечатке авторских материалов с E-NEWS.COM.UA активная ссылка (не закрытая в теги noindex или nofollow, а именно открытая!!!) на портал "Деловые новости E-NEWS.COM.UA" обязательна.



    При использовании материалов сайта в печатном или электронном виде активная ссылка на www.e-news.com.ua обязательна.