Більшість населення країн Європейського сусідства вважають, що існує стійкий зв’язок між наявністю вільних і незалежних ЗМІ та демократією. Про це свідчать результати опитування Барометру Європейського сусідства щодо медіа-звичок населення регіону, яке проводилось у рамках фондованого ЄС проекту опитувань громадської думки для Сусідства. Опитування також виявило, що телебачення є найбільш популярним медіа в регіоні, водночас Інтернет та соціальні медіа підвищили свою популярність, а друковані видання навпаки скоротили.
Щоб дізнатись новини з національних питань, громадяни країн Європейського сусідства у першу чергу дивляться телевізор (Схід 80%, Південь 82%), а потім переходять до Інтернет-блогів, веб-сайтів і соціальних мереж (Схід 37%, Південь 24% - 42% у країнах Машреку і 20% у країнах Магрибу). До радіо та друкованих ЗМІ звертаються рідше.
В обох регіонах (Південь та Схід) телебачення є найбільш використовуваним медіа (понад 90%), водночас менше респондентів зараз читають друковані ЗМІ принаймні раз на тиждень.
Також спостерігається суттєве зростання використанні Інтернету: в країнах Машреку частка людей, що користуються Інтернетом (65%, +4 пункти у порівнянні до 2012 р.) та соціальними мережами (59%, +12), вище, ніж у країнах Магрибу (35%, +3 та 39%, +4 відповідно).
Також зростання зареєстроване у країнах Східного партнерства, де 46% використовують Інтернет (+10 пунктів у порівнянні до 2012 р.) та 44% користуються соціальними мережами (+12).
Однак, незважаючи на підвищення популярності Інтернету та соціальних мереж у всіх регіонах, менша частка респондентів довіряє цим джерелам при пошуку новин про політику: 22% на Сході, 20% у країнах Машреку та 12% у країнах Магрибу.
Більшість (скрізь понад 50%) громадян Європейського сусідства довіряють телебаченню, шукаючи новини на політичну тематику, але не впевнені у його здатності протистояти тиску політичних партій і влади щодо презентації політичних новин. Тільки 21% респондентів на Сході вважають, що телебачення є незалежним, водночас у країнах Машреку такої думки дотримуються 35%, Магрибу - 50%.
Веб-сайти незалежними вважають трохи більше респондентів на Сході (27%) і в країнах Машреку (37%), але не Маргибу (42%).
Значна більшість громадян Європейського Сусідства визнають тісний зв’язок між свободою і незалежністю ЗМІ (ТБ, радіо, преса) та демократією (на Сході 72%, у країнах Машреку 78%, Магрибу – 69%). Також респонденти вважають, що ЗМІ грають важливу роль у формуванні громадської думки: телебачення вважають таким медіа 87% респондентів на Сході, 89% - у країнах Машреку, 94% - Магрибу; веб-сайтам відводять значну роль 62% респондентів на Сході, 77% - у Машреку, 66% - Магрибі.
Приблизно така ж кількість людей вважає, що Інтернет впливає на розбіжність думок. Результати цього опитування були представлені у Лісабоні 17 вересня в ході Лісабонського форуму 2014 «Електоральні процеси та демократична консолідація у країнах східного Середземномор’я» в рамках спільної програми Ради Європи та ЄС «Зміцнення демократичних реформ у Південному Сусідстві».
Опитування проводилось у країнах:
Схід: Арменія, Азербайджан, Білорусь, Грузія, Молдова, Україна;
Російська федерація;
Магриб: Алжир, Лівія, Морокко, Туніс;
Машрек: Ізраіль, Іорданія, Ліван, Палестина;
Єгипет.
1000 персональних інтерв’ю проводились у кожній країні у травні-червні 2014 року.
Барометр Європейського сусідства проводить опитування у 16 країнах-партнерах і на територіях, що беруть участь в Європейській політиці сусідства, а також Росії. Опитування проводяться кожні півроку (навесні і восени) та один спеціальний барометр – раз на рік. Дослідження, що проводяться раз у два роки, спрямовані для оцінки знань населення і сприйняття ЄС, політики сусідства ЄС, діяльності та програм співробітництва. Барометр Сусідства є частиною фінансованої ЄС регіональної комунікаційної програми.
e-news.com.ua