• Головна / Main Page
  • СТРІЧКА НОВИН / Newsline
  • АРХІВ / ARCHIVE
  • RSS feed
  • Тарас Чорновіл: "Введення надзвичайного стану - це повний абсурд"

    Опубликовано: 2005-12-13 16:52:00

    - Верховна Рада легітимізувала рішення Президента про введення надзвичайного стану. Наскільки, на Вашу думку, своєчасним і потрібним було це рішення?

    - У мене є пропозиція до Президента (хоча згідно із Законом про введення надзвичайного стану я не можу бути суб’єктом такого подання): ввести надзвичайний стан у межах частини Печерського району міста Києва, оскільки тут виникла небезпечна загроза шизофренії, певних маніакальних синдромів страху і подібних речей. Бо це дійсно становить певну загрозу.

    Розглянемо по пунктах ситуацію, яка викликала оголошення надзвичайного стану. Перше. У законі про надзвичайний стан чітко виписано, хто має бути ініціатором появи такого Указу Президента. А саме: РНБО або Кабмін, які тоді нестимуть відповідальність за таке рішення. Із надр Кабміну воно не надходило - це достеменно відомо. Кабмін такого Указу не готував і не візував. РНБО, принаймні цього не видно з тексту указу і супровідних документів, також не згадується. Тобто Закон уже порушено.


    Друге. У Законі чітко виписано, що має бути вказана дата введення надзвичайного стану і термін його дії. У згаданому Указі нічого подібного немає, тобто знову грубо порушено Закон. Кармазін був абсолютно правий, що після цих порушень розглядати у ВРУ відповідний Указ і приймати по ньому рішення було в принципі не можливо і не припустимо.

    Наступне. У Законі передбачено, що надзвичайний стан запроваджується за низкою обставин, зокрема, коли існує загроза життю людей. Яка загроза для життя людей від штаму вірусу, що не загрожує людині? Цей вірус регулярно спалахує в Україні принаймні протягом останніх 30 років. Він детально описаний в підручниках ветеринарії ще з радянських часів, починаючи від 1963 року. У цьому немає жодної логіки. А порушення прямої норми Закону є. Принаймні за трьома позиціями Указ Президента порушив законодавство України. Тому його не можна було розглядати.

    Далі. Логіка самого введення надзвичайного стану. Застосовані карантинні дії. У подібних випадках, наприклад при захворюванні худоби на ящур, вводяться карантинні норми. Вони передбачають дуже багато серйозних заходів, у тому числі певний режимний допуск на території, контроль транспорту, заборону вивозу харчових продуктів і тому подібне. Усе це в принципі і було здійснено у Криму в повному обсязі. Причому карантинні вимоги виконані дуже добре. Сьогодні у межах тих декількох сіл взагалі немає не те що загрози, а й реальної підстави припустити можливість подальшого розвитку хвороби. Тих, хто говорить, що із тих трьох сіл може початися пандемія, тобто всесвітнє захворювання, не по-парламентському хочеться назвати ідіотами.

     

    По-іншому сказати не можна, це ж уже повний маразм. Там уже немає жодної свійської птиці, проведена масова дезінфекція. До того ж закінчився період масового перельоту дикої птиці над тим районом. Зате є чотири регіони України, де можна було б провести запобіжні ветеринарні заходи. Для цього усього лиш потрібно було б прийняти постанову Кабміну про виділення ще три місяці тому коштів на проведення карантинних заходів і створення пересувних ветеринарно-карантинних пунктів. Їх потрібно було розмістити у районі Сивашу, де ще півроку тому була зрозуміла ймовірність такої проблеми у районі приазовських територій, у районі Одеської області в гирлі Дунаю і у певних районах Закарпатської області. Усе. І коштів на це пішло б набагато менше, ніж уже сьогодні потрачено на ті карантинні заходи. Цього зроблено не було.

     

    Зате зараз здійснюється великий шум і підміна понять. Тому що у такому випадку будь-яке захворювання на ящур, черевний тиф має призводити до проголошення надзвичайного стану. Це є повний абсурд і абсолютне ігнорування певних чітких норм закону. У мене складається таке враження, що Президента оточують люди, які ніколи не читали законів, взагалі ніколи не читали. А в Законі все чітко виписано.


    Тепер щодо особливостей, які надає надзвичайний стан, а не надає карантин. Це заборона мітингів і демонстрацій. Це заборона будь-яких виборчих процедур. Це можливість реквізиції майна, навіть певної націоналізації, вилучення майна у людей. То хіба ми цього хочемо? У цьому разі можна говорити, що здійснюється спроба, як потім можна ввести надзвичайний стан по всій території України. Скажімо, у березні буде епідемія грипу, загрозлива для життя людей. І вона матиме надзвичайно більше підстав, ніж те, що сьогодні відбувається в Криму.

    У Таїланді, Китаї та інших азіатських країнах бушував небезпечний для життя людини пташиний грип. Хоча б одна з цих країн, окрім дуже жорстких і добре профінансованих карантинних заходів, вводила надзвичайний стан? Жодна. Це в умовах, коли за нашими мірками уже потрібно було загорнутися у білі простирадла і тихо, не викликаючи паніки, повзти на цвинтар. Вони такого стану не оголосили. А ми оголосили. Це обійде всі газети і телеканали світу. Перша країна світу, яка на пташиний грип відреагувала надзвичайним станом. До чого це призведе? Адже ніхто не розбиратиметься, що цей стан оголошений у кількох районах, а кілька курей померло від хвороби, яка спалахує кожні два-три роки. Розбиратися у цьому ніхто не буде. Однак усі знатимуть, що в Україну їхати не можна, бо там небезпечніше, ніж у Китаї, що українську курятину, а з часом і будь-яку українську м’ясну продукцію, купувати не можна. Китайську можна, а українську ні. Хтось уже подумав, скільки мільярдів це нам коштуватиме?

    - Чи залишається сьогодні парламент адекватним і дієздатним органом в умовах старту виборчої кампанії, попри заяви про певну неспроможність Президента контролювати ситуацію в країні, зокрема провадити свої ініціативи у стінах ВРУ?

    - Ні. Реагувати парламент ще може, але приймати адекватні рішення, на превеликий жаль, у повній мірі ні. Наприклад, сьогодні прийняте рішення (а ВРУ підтримала не президентський варіант Закону, а варіант Мартинюка, в якому у першому пункті схвалюється ініціатива Президента, а згодом йде пояснення для Президента, що він поводиться неадекватно, а усі люди, які готують йому Укази, перепрошую, ідіоти) є абсолютно неадекватним. Усі, хто голосував “за”, добре розуміли, що це є сферою виключних карантинних дій. Але діяли з принципу, аби щось не вийшло, а раптом розпочнеться справжнє захворювання. Але ж і це не було б підставою для введення надзвичайного стану, а для ще більш жорсткіших карантинних дій і все. Але ВРУ проголосувала за це абсолютно неадекватним рішенням, яке ще й до того ж грубо порушує законодавство. ВРУ йде або за популістською боязню, або, навпаки, за прямим тиском Президента.

    - Але ж у березні наступного року буде сформована Рада з абсолютно новими повноваженнями. Чи можете Ви спрогнозувати, що вона буде здатною адекватно відповідати на виклики, що стоятимуть перед державою?

    - Хтось мусить брати на себе відповідальність. У наступній Верховній Раді усе ж таки вводиться інший стиль роботи і керівництва. Внаслідок пропорційних виборів та дії імперативного мандату ВРУ стане значно менш публічним органом. У Раді фактично будуть озвучуватися прийняті рішення кількох лідерів політичних сил. Відповідальність за державу нестимуть присутні у парламенті політичні сили. Рада стане рупором, озвучувачем їхньої позиції, а також, я думаю, дуже пропорційним і адекватним віддзеркаленням позицій народу.

     

    Сподіватися що це буде стовідсоткова адекватність важко. Але політична відповідальність звичайно до цього стимулюватиме. У нинішньому парламенті про відповідальність говорити не доводиться. Існує колосальна залежність від Президента, велетенська боязнь, відчуття, що Президент постійно над тобою. Що у будь-який момент щодо тебе будуть застосовані дії, про які згодом боляче згадувати. Цього не буде. Коли у парламенту існуватиме політична відповідальність, ми опинимося у ситуації: або пан, або пропав. Буде або повна і достатня відповідальність, або апофеоз абсурду і доведення країни до прірви. Хоча куди ж уже далі?

    - У кінцевій фазі президентської кампанії ваша команда позиціонувала себе як альтернатива кучмівській владі, тепер по списках Регіонів ви проводите багато чільних кучмівстів. Де логіка?

    - Я, звичайно, міг би відповісти фразою, якою вже відповідав Балога на закиди про їхній список, що порівняно зі списком Тимошенко вони могли б узяти ще десять Порошенків. Тобто і я міг би говорити, що порівняно зі списками “Нашої України” і Тимошенко ми могли б узяти ще, скажімо, десятьох таких самих і не було б нічого страшного, бо у тих списках будуть ще гірші.

     

    Щось так говорити не хочеться. Я вважаю, що формування політичного списку - дія надзвичайно відповідальна. По-перше, це реальне обличчя тієї або іншої політичної сили. А по-друге, згодом це вплине на кінцеві наслідки і результат роботи у парламенті. Хоча з імперативним мандатом це все розтопиться, але все одно це будуть люди, які будуть виступати і представляти нашу позицію. Гадаю, що з незвички ми трохи невміло поставилися до цього процесу і десь пропустили окремі помилки. Я не буду доводити, наскільки потрібні окремі особистості, але готовий доводити, що того негативу, який їм намагаються нав’язати, немає. Приміром, я не прихильник появи у наших списках Ківалова. Але не з тієї причини, що йому закидають фальшування виборів, а з протилежної - що він зробив Ющенка Президентом.  Саме він і ніхто інший. Він допустив досить помилок і юридичну безпорадність, унаслідок чого з’явилася формальна підстава провести грудневий суд і визнати результати виборів недійсними. Якби він грамотно провів усі процедури, ситуація було б інакшою. Він же ж засадничо не міг фальшувати виборів. Більше того, доки не сидить Магера, по якому є рішення ВСУ від 29 грудня 2004 року, згідно з яким він порушив виборче законодавство у Львові, то що-небудь говорити про Ківалова не можливо.

    - Основою кучмівського режиму була корумпована суддівська влада і правоохоронні структури. Як Ви поясните появу у списку голови Вищого господарського суду Притики і колишнього генпрокурора Піскуна?

    - Стосовно господарського суду я не готовий зараз відповісти. Мені самому потрібно розібратися.
    Щодо Піскуна я дуже жорстко виступав проти нього, і в мене є багато застережень. Але влітку доходило до апофеозу, коли вже були прямі вказівки, кого мають садити, яким чином мають доводити до апеляційної інстанції, щоб цей суд був програний, а потім вже дати їм можливість виправитися через касаційний суд, але не допустити виборчої кампанії і Януковича, й інших. Тобто мав бути апофеоз арештів. Це вже відомо. Тиснули тодішній секретар РНБО Порошенко, напряму був задіяний Щокін, дуже активно працює в цьому напрямі Луценко, в певний період Піскун... У Верховному Суді, як і скрізь, є грань, за якою вже не можна натискати. Ця грань настала, і він відмовився виконувати певні вказівки. Виникли скандали, після чого Генпрокуратурою де-факто керував більше Щокін, ніж Піскун. Чи є це підставою для того, щоб Піскун вступав у список чи ні? Але цілий ряд протизаконних дій, які планувалися, він не вчинив. У цьому я маю до нього певний момент підтримки. Стосовно його виступів сьогодні, я як людина, що була проти Піскуна, вважаю коректним виступати на його підтримку на прес-конференції, тому що є правовий нігілізм з боку Президента. Вони не хочуть читати законів. Вони не прочитали закон про прокуратуру і норми Конституції, де все зрозуміло і ясно. Просто треба вчитатися у фрази і зіставити юридичні норми. На цій основі я маю відстоювати. Хай він легітимно повернеться на своє місце, де він і має бути. А після того я буду критикувати за всі упущення і все, що було, скажімо, коли він не зупиняв свавілля, яке було проти Колесникова та інших.

    - На минулих виборах усі говорили про розділення влади і бізнесу, а тепер по ваших списках іде ціла фракція Рината Ахметова. Це ж прямий шлях до олігархізації влади.

    - Я готовий відповісти знову ж тільки по кількох прізвищах, які знаю. Список я побачив тільки напередодні з’їзду і не можу щось прокоментувати з цього приводу. Я не знаю цих людей. Можу відповісти по Скудару, по Богуслаєву, по Ахметову.


    Я вважаю, що прихід цих людей до влади адекватний. Тому що вони перейшли ті грані, які відділяють бізнесмена від політика. Це дуже добре видно на прикладі Богуслаєва, останнім часом і Ахметова. Стандартний американський варіант: спочатку вони стріляли один в одного, потім заробляли масовано заробляли для себе гроші, потім настав момент, коли тому самому «Форду» чи «Моргану» є набагато більшим гонором заробити хоча би мільйон доларів для держави, ніж десять мільйонів для себе особисто.

     

    Ця межа пройдена для деяких людей. Я це бачу на прикладі Ахметова – він переріс бізнесмена і виріс до політика. Я бачу це у Богуслаєва і Скудара. До речі, Богуслаєва колись дуже активно агітував іти у політику мій батько. Мені здається, стосовно них я не матиму розчарування. Я думаю, що тут вже не стільки зрощення бізнесу з політикою, скільки певне протиставлення у певних постатях бізнесу і політики.

    - Сьогодні вже відомо, що не буде одноосібного переможця на парламентських виборах. Хто для Тараса Чорновола був би природнішим союзником для формування більшості у наступному парламенті?

    -
    Не я сам буду вирішувати, з ким створювати коаліцію. Дуже побоююсь, щоб наперед не відбувалися певні домовленості. Краще зберегти той респект, що невідомо, з ким доведеться блокуватися. Тому давайте не обливати один одного брудом, а цивілізовано протистояти. Я згоден із фразою Погребинського.

     

    Мені хочеться, щоб то були сили ідеологічно більш споріднені, а не сили прямо протиставлені впродовж тривалого часу. Бо тоді руйнується принцип громадянського суспільства. Є влада і є опозиція. Вони можуть мінятися місцями, але мають бути розділені. Німеччина спробувала об’єднати велику коаліцію. На мій погляд, вона таки розпадеться. Принаймні для німецької держави ця велика коаліція не буде символом процвітання. Об’єднання влади і опозиції в єдину більшість не є правильним. Мені хотілося, щоб це був Литвин, його блок. Адже вони політично нейтральні. В усіх конфліктах вони займали нейтральну позицію. Це природно.

    Якби пройшла (а я хочу, щоб пройшла) СДПУ(о), це була б невелика фракція, але ми би з ними знайшли спільну мову. Переживши цей рік, вони змінили свої погляди на ряд сутнісних проблем в Україні. З ними було б набагато легше працювати, і це було б доречно. Я б не хотів, щоб це були ультраліві сили. Це повністю неприродно.
     Ми представляємо центристську силу. Можливо, вона не всім подобається, але це сила, яку можна назвати державницькою.  Об’єднуватися з ПСПУ через те, що вона більше за нас не любить Ющенка, нелогічно. Коли кіт із собакою об’єднуються тільки для того, щоб перемогти кухаря, - це не правильно. Щодо інших варіантів блокування, дуже мала імовірність об’єднання з Юлею Тимошенко – абсолютно протилежні психотипи. Психотип типового регіональника – це будівництво, розбудова, економіка. Психотип Юлії Тимошенко (вона абсолютно домінує в БЮТі) – це певна руйнація, негатив, руїна. Тобто вони протилежні.

    Стосовно “Нашої України” - це варіант німецької великої коаліції, яка рятує ситуацію, не втягує країну у позачергові вибори, що нікому добра не принесуть, а тільки ще більше розхитають державу. Це відтягування часу. Я не думаю, що це буде перспективний проект на весь термін.  

    - Сьогодні багато пишуть про те, що Рада не зможе зібратися і обрати керівництво, запропонувати кандидатуру голови уряду. Ви припускаєте можливість нерезультативних виборів? І чи можливий варіант нових виборів?

    - «Регіони» готові до ще одних виборів. А Україна готова? Ми готові провести ще одні вибори, продовжити апофеоз виборчого маразму. Я категорично проти проведення нових виборів, тому що країна в стані істерії буде жити ще майже рік. Припускаю, що “Наша Україна” буде в цьому зацікавлена, можливо, об’єднається з БЮТ, але інші політичні сили зацікавленості в цьому не матимуть. Думаю, що відбудеться тимчасовий союз, тобто формальний нюанс Конституції буде виконано. Він буде неприродним – нам доведеться об’єднуватися з лівими, на якийсь час створювати коаліційний уряд, який не буде вигідним і надійним, але принаймні збереже стабільність. Доведеться піти на це. Тоді “Наша Україна” повністю себе дискредитує, але Ющенко, якщо буде давати такі команди своїм депутатам, мусить зрозуміти, що він підставляє себе під імпічмент.

    - Яка вірогідність того, що нова ВР порушить питання про нелегітимність чинного Президента?

    - Президента зробив таким суд, а не ВРУ. Парламент прийняв закон, він його може скасувати чи не скасувати. Однак було судове рішення, яке відкрило шлях для всіх цих законів. Якщо Верховний Суд за своєю ініціативою чи за чиїмось позовом захоче переглянути свої рішення у двох варіантах: у варіанті, скажімо, відміни грудневого рішення, - тоді автоматично мав би ставати Президентом Янукович, або перегляду січневого рішення – тоді автоматично мали би відбутися нові вибори. Це прерогатива суду. Я, наприклад, не уявляю, як ми би могли тиснути на суд. Хоча після тиску Ющенка, зокрема у справі з Піскуном, бунт суддів у Києві вже почався. Я не здивуюсь, якщо буде такий результат. Він може бути тільки на фоні абсолютно антиющенківської ВР. Зараз це поки що неможливо. Але я не виключаю можливості таких подій.

    Чи є сенс ВР порушувати питання про імпічмент – тільки у випадку дуже серйозних злочинних дій. Їх дуже багато, але вони, як правило, підпадають під злочин, який називають бездіяльність. Бездіяльно спостерігав, що робить уряд Юлії Тимошенко, потім почав цьому обурюватися.
    Бездіяльно спостерігав, що роблять “любі друзі”.Бездіяльно дозволив Івченку розкрасти чи пустити не за призначенням європейський кредит – 2 млрд євро. Добре, що німецький банк не всі кошти перерахував. Невідомо, як за нього треба буде розплачуватись – доведеться віддавати за нього нашу газову систему. Це реальні злочини. За це буде сидіти Івченко, за щось сидітиме Луценко. Щодо Івченка. Я добиватимуся позбавлення недоторканності, якщо він пройде у наступний парламент. За такі злочини треба відповідати –  це бандитизм страшний. А відносно Ющенка, якщо буде задіяно варіант спроби незаконного розпуску парламенту або зриву виборів через якість надзвичайні стани або ще щось – імпічмент відбудеться. Якщо такого не відбудеться, ніхто не розпалюватиме жорсткий конфлікт і всі мирно-спокійно шукатимуть способу співіснування двох гілок влади. Це буде нелегке притирання. Але за півроку вони притруться і кожен буде робити своє.   

    "Депутат" 

    e-news.com.ua

    Внимание!!! При перепечатке авторских материалов с E-NEWS.COM.UA активная ссылка (не закрытая в теги noindex или nofollow, а именно открытая!!!) на портал "Деловые новости E-NEWS.COM.UA" обязательна.



    При использовании материалов сайта в печатном или электронном виде активная ссылка на www.e-news.com.ua обязательна.