• Головна / Main Page
  • СТРІЧКА НОВИН / Newsline
  • АРХІВ / ARCHIVE
  • RSS feed
  • Прикладом реформ в Україні може стати зона відчуження

    Опубликовано: 2016-07-05 08:43:23

    У цьому році Україна відзначила 30-ту річницю трагедії на Чорнобильській АЕС. За цей час було здійснено комплекс робіт щодо усунення радіологічних та екологічних наслідків катастрофи, набуто професійний досвід із ведення унікальних проектів світового рівня, на базі якого напрацьовано проект концепції розвитку зони відчуження з метою  її перетворення на самодостатній господарюючий об’єкт.
     
    У річницю трагедії Президент України проініціював необхідність перегляду усталених за 30 років стандартів і стереотипів по відношенню до зони відчуження. Відтак у квітні 2016 р. вийшло два Укази Президента  № 121/2016 “Про додаткові заходи щодо перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему та відродження територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи», та  №174/2016 «Про створення Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника», раніше, у 2015 році був підписаний Указ Президента № 702/2015 «Про заходи у зв'язку з 30-ми роковинами Чорнобильської катастрофи».
     
    З метою забезпечення послідовних підходів щодо впровадження змін у зоні відчуження, був розроблений президентський законопроект № 4437 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання окремих питань правового режиму території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи», який врегульовує проблемні питання правового режиму території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи», який 2 червня Верховна Рада України прийняла у першому читанні.
     По-факту, законопроект є вікном можливостей для прийдешньої генерації: надає правові підстави для перетворення зони відчуження – території, яку весь світ звик бачити як збиткову, на територію інновацій та реформ. Фактично, після реалізації двох найбільших проектів, що фінансуються міжнародною спільнотою – Новий безпечний конфаймент (Арка) та СВЯП-2, зона відчуження уже має асоціюватися не з територією трагедії, а з територією техногенного прориву. Прийняття законопроекту дає можливість Україні, як державі, рухатися від трагедії через зміни до розвитку, наприклад в альтернативній (сонячній) енергетиці.
     
    Концепція розвитку: основні завдання
    За умов професійного підходу, ефективного менеджменту, зона відчуження може перетворитись на територію можливостей та позитивних змін.
    Наслідки аварії - проблеми радіоактивного забруднення території, водоймища-охолоджувача, і, безумовно, об'єкт «Укриття» - істотно ускладнюють і збільшують обсяг заходів, необхідних для ліквідації несприятливих дій на навколишнє природне середовище.
    Одним з основних наслідків аварії 1986 року стало тотальне забруднення всього устаткування будівель і споруд промплощадки ЧАЕС радіоактивними речовинами, внаслідок чого нерадіоактивних відходів на ЧАЕС практично немає. При цьому, слід мати на увазі значну різноманітність характеристик РАВ, зосереджених на ЧАЕС, за питомою активністю і радіонуклідним складом, физико-хімічними властивостям і місцем знаходження. Орієнтовно, весь об'єм РАВ, що знаходяться на ЧАЕС і підлягають переробці і захороненню в процесі виведення ЧАЕС з експлуатації, включаючи об'єкт «Укриття» і територію промплощадки, оцінюється величиною 3,2 млн. тонн. Переробка і подальше захоронення такого обсягу радіоактивних відходів - серйозне технічне й екологічне завдання. До певного часу були відсутні рішення щодо захоронення високоактивних РАВ, остаточного захоронення відпрацьованого ядерного палива.
    Під час реалізації проекту щодо перетворення об’єкту «Укриття» на екологічно безпечну систему, який здійснюється за підтримки іноземних донорів, Україна здобула колосальний досвід управління за європейськими стандартами, який став основою для створення Концепції розвитку зони відчуження.
     
    Основними завданнями Концепції розвитку зони відчуження є:
    - формування єдиної державної політики по відношенню до зони відчуження, як до території науково-технічного розвитку;
    - впровадження політики відкритості для громадськості щодо реального екологічного стану в зоні відчуження;
    - створення умов для формування та розвитоку інвестиційного потенціалу зони відчуження;
    - створення умов для зменшення державних видатків (Інфографіка 1)
     
    Потенціал. Основні напрямки реформування
     
    На сьогодні, у межах зони відчуження можуть бути створені:
    - «Чорнобильський радіаційно-екологічний біосферний заповідник», про що видано Указ Президента;
    - «Парк сонячної енергії» -  об’єкти з вироблення альтернативних джерел енергетики;
    - «Міжнародний дослідницький центр» – інфраструктура для проведення наукових досліджень. (Інфографіка 2)
     
    Законодавча невизначеність – основна перешкода на шляху проведення змін
    Законодавча неврегульованість деяких аспектів унеможливлює проведення змін та здійснення раціонального використання цих територій, як на національному, так і на міжнародному рівнях. Зокрема, невизначеними залишаються особливості здійснення містобудівної діяльності, землекористування та водокористування, питання  охорони атмосферного повітря на території зони відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення, визначення та розмежування компетенції центральних та місцевих органів влади щодо здійснення владних повноважень на території зони відчуження, що у результаті спричиняє проблеми із визначенням порядку отримання документів дозвільного характеру.
    Внесення змін у законодавство України дає можливість врегулювати питання раціонального розпорядження землями державної власності у зонах відчуження, за рішенням Кабінету Міністрів України та видачі дозволів на спеціальне водокористування водних об’єктів, регулювання архітектурної діяльності у такій зоні через центральні органи виконавчої влади.
     
    Законодавча ініціатива для впровадження змін, або що нам готує законопроект 4437?
     
    З метою вирішення на законодавчому рівні врегульованості земельного питання Президентом України Петром Порошенком було внесено на розгляд парламенту проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо врегулювання окремих питань правового режиму території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» (реєстр. № 4437 від 14.04.2016).
    Законопроект передбачає внесення змін до таких законів:
    -          Водного кодексу щодо розширення компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, в галузі управління і контролю за використанням і охороною вод та відтворенням водних ресурсів в частині надання дозвільної документації на спеціальне водокористування водних об'єктів у зоні відчуження.

    -          Земельного кодексу в частині надання права Кабінету Міністрів України передавати земельні ділянки зони відчуження із земель державної власності у користування, за умови дотримання особливої процедури їх передачі та використання, а також порядку погодження та затвердження документації із землеустрою. Окремо зазначається, що схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель зони відчуження, проекти щодо відведення земельної ділянки мають затверджуватись/погоджуватись Державним агентством України  з управління зоною відчуження. Також врегульовано питання обов’язкового погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з Мінприроди.

    -          Закону України «Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи» щодо наукових досліджень, зокрема пропонується дозволити здійснення науково-технічної діяльності, проведення фундаментальних та прикладних наукових досліджень для визначення ступеня впливу іонізуючого випромінення на людину та екологічні системи, шляхів мінімізації наслідків цього впливу.

    -          Закон України «Про природно-заповідний фонд України» зазначається що, на землях територій та об'єктів природно-заповідного фонду, які створюються в зоні відчуження забороняється будь-яка діяльність, яка не забезпечує режим радіаційної безпеки.

    -          Окремі, точкові зміни та доповнення також вносяться до законів України «Про екологічну експертизу», «Про поводження з радіоактивними відходами», «Про архітектурну діяльність», «Про регулювання містобудівної діяльності».

    Довідково:
     
    Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері управління зоною відчуження є Державне агентство України  з управління зоною відчуження, яке діє на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 2014 р. Відповідно до постанови, діяльність Агентства спрямована на  «подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта «Укриття» на екологічно безпечну систему, а також здійснення державного управління у сфері поводження з радіоактивними відходами на стадії їх довгострокового зберігання і захоронення».
     
    Рожкова Ганна

    e-news.com.ua

    Внимание!!! При перепечатке авторских материалов с E-NEWS.COM.UA активная ссылка (не закрытая в теги noindex или nofollow, а именно открытая!!!) на портал "Деловые новости E-NEWS.COM.UA" обязательна.



    При использовании материалов сайта в печатном или электронном виде активная ссылка на www.e-news.com.ua обязательна.