• Головна / Main Page
  • СТРІЧКА НОВИН / Newsline
  • АРХІВ / ARCHIVE
  • RSS feed
  • Залізнична галузь України потребує негайного фінансування

    Опубликовано: 2005-11-18 17:13:00
    Рада профспілки залізничників і транспортних будівельників України від імені 500 тис. залізничників звернулася до Президента України В. Ющенка, голови Верховної Ради В. Литвина і прем’єр-міністра Ю. Єханурова з відкритим листом з приводу ситуації на залізничному транспорті, яка може призвести до занепаду галузі і до негативних наслідків для всієї економіки країни.
     
    За словами голови Ради профспілки залізничників і транспортних будівельників Вадима Ткачева, в Україні склалася негативна практика пограбування галузі державою, коли з метою наповнення бюджету штучно обмежується видаткова частина фінансового плану, яка не забезпечує фінансування не те що розвитку галузі, а навіть невідкладних виробничих та соціальних потреб. Він повідомив, що Закон України «Про залізничний транспорт» передбачає виділення з державного бюджету України коштів на будівництво та реконструкцію магістральних залізничних ліній, придбання рухомого складу. Але у Держбюджеті кошти на підтримку залізничного транспорту не передбачаються. Навпаки, залізничний транспорт стає одним із головних його донорів. Зокрема, він зазначив, що збитки залізниць від перевезення 32 пільгових категорій пасажирів щорічно складають близько 200 млн. грн. і державою компенсуються всього на рівні 20%.
     
    Згідно з фінансовим планом, затвердженим Кабінетом Міністрів України, від Укрзалізниці на 2005 рік передбачено відрахувати до Держбюджету кошти на суму майже 4 млрд. гривень, в тому числі 1,8 млрд. прибутку.
     
    «За даними Укрзалізниці, за 9 місяців поточного року, незважаючи на невиконання плану перевезень та зменшення урядом рівня тарифів на окремі види вантажів, чистий прибуток залізниць збільшився у 18 разів та склав 1 млрд. гривень»,— повідомив В. Ткачев.
     
    За його даними, до бюджету всіх рівнів перераховано 2,5 млрд. гривень. Але, насамперед, перерахування до бюджетів збільшилося за рахунок скорочення витрат на оновлення і придбання рухомого складу пристроїв, що забезпечують безпеку руху, а також ремонту верхньої будови колії та інших виробничих і соціальних програм.
     
    В. Ткачев зазначив, що проблеми оновлення рухомого складу на залізничному транспорті, обмеження фінансування закупівлі запасних частин та ремонт рухомого складу і верхньої будови колії набувають першочергового значення і їх вирішення повинно розглядатися на державному рівні. Він підкреслив, що це питання стосується національної безпеки країни, оскільки ігнорування цієї проблеми загрожує техногенними та екологічними катастрофами, численними людськими жертвами. Про таку перспективу свідчить значна кількість аварій, яка сталася останнім часом на залізничному транспорті.
     
    Як стало відомо, на сьогоднішній день для підтримання колії в стані, що забезпечує безаварійний рух поїздів, необхідно близько 9 млн. шпал. Зокрема, 5,6 тис. кілометрів колії, де знос наближається до 100%, потребують ремонту. Знос пристроїв системи централізованої безпеки та зв’язку на залізницях складає близько 70%. Хвилює й той факт, що на деяких швидкісних дільницях сьогодні експлуатуються пристрої, виготовлені ще у 1958 році.
     
    Щорічно у зв’язку з досягненням встановленого терміну використання з інвентарного парку вибуває 5,6 тис. вантажних вагонів. За останні 5 років Укрзалізницею було закуплено всього 1,1 тис. вагонів. В результаті чого найближчим часом залізничники можуть опинитися перед проблемою, коли нічим буде перевозити вантажі. За словами В. Ткачева, для виправлення ситуації у найближчі 5 років необхідно буде забезпечити закупку не менше 25 тис. вантажних вагонів.
     
    Не краща ситуація сьогодні і з тяговим рухомим складом. За роки незалежності України парк локомотивного господарства скоротився на 2.082 одиниці, тобто на 26%. Зокрема, кількість пасажирських вагонів зменшилася на 2.584 тис. (25%), а вантажних вагонів — на 120 тис. (45%). Ситуація ускладнюється й тим, що знос рухомого складу, термін експлуатації якого складає 25–30 років, становить 65,8%. Це, в свою чергу, призводить до збільшення витрат на ремонт. А для забезпечення ремонту локомотивів щорічно потрібно не менше 100 млн. грн.
     
    В. Ткачев скаржився, що хронічно не вистачає запасних частин та комплектуючих виробів для ремонту рухомого складу. Через недостатнє фінансування не мають повного завантаження промислові підприємства з ремонту рухомого складу та виготовлення електротехнічної продукції.
     
    «Невдовзі настане час, коли всі можливі резерви утримання зношеного рухомого складу буде вичерпано. Якщо не поновити вже сьогодні інвентарний парк рухомого складу, то найближчим часом буде перетнута критична межа безпеки експлуатації майже всього рухомого складу залізниці. Складається враження, що залізничний транспорт потрібен самим залізничникам, а не нашому суспільству»,— зазначив В. Ткачев.
     
    Крім того, брак коштів негативно відбивається на вирішенні соціальних проблем галузі. Наприклад, стримується зростання заробітної плати, і вона не відповідає розмірам, задекларованим керівництвом держави.

    Якщо в цілому по галузях економіки України за 10 місяців 2005 року зарплатня зросла на 35,7%, то на залізничному транспорті — на 16%. З цієї причини залізничний транспорт за рівнем заробітної плати перемістився з 5 на 11 місце серед галузей економіки, що не відповідає складності, небезпечності, інтенсивності та важливості праці залізничників та їхнього вкладу в економіку України.
     
    На сьогодні залізничники стурбовані й скороченням галузевих соціальних програм. Адже залізниці вже скасували медичне страхування для своїх працівників, припинено житлове будівництво, не надаються кошти на надання позик або придбання житла, заблоковано розробку недержавного пенсійного забезпечення в галузі.

    Брак коштів призводить до закупівлі дешевого та низькоякісного взуття й одягу та інших засобів індивідуального захисту, які не витримують встановленого терміну експлуатації.

    На фінансово-економічному становищі, безпеці руху, дисципліні та моральному кліматі колективів залізничного транспорту негативно відображаються й кадрові перестановки.

    В поточному році замінено більше половини керівного складу залізниці, включаючи всіх начальників та генеральних директорів Укрзалізниці.
     
    У своєму зверненні до вищої влади залізничники вимагають скасувати відрахування 50% чистого прибутку залізниць до державного бюджету, створення нових умов для належного розвитку галузі, надання державної підтримки залізничному транспорту, і нарешті, вирішення питання компенсації за перевезення пільгових категорій.
     
    Наталія Погосова,
    кореспондент
     
    ELCOMART News
    (www.e-news.com.ua)
    e-news.com.ua

    Внимание!!! При перепечатке авторских материалов с E-NEWS.COM.UA активная ссылка (не закрытая в теги noindex или nofollow, а именно открытая!!!) на портал "Деловые новости E-NEWS.COM.UA" обязательна.



    При использовании материалов сайта в печатном или электронном виде активная ссылка на www.e-news.com.ua обязательна.