Розвиток мовлення є однією з найскладніших і вагомих сторін психічного розвитку в цілому, так як мовлення дитини включається в розвиток всіх пізнавальних процесів.Проте особливе значення мовлення відіграє у розвитку мислення, в тому числі логічного.
Процеси логічного мислення спираються на засвоєння понять, що спираються на мовлення. Справа в тому, що за допомогою мовлення ми організовуємо і плануємо всі свої дії. Мовлення визначає орієнтацію нашої діяльності, а згодом йде її виконання. Дуже часто ми якби проговорюємо про себе основні етапи нашої майбутньої діяльності, виділяємо те основне, що нам потрібно зробити.
І чим детальніше і послідовніше наші плани діяльності, тим більш чітко і успішно вона буде проходити. Плануюча функція мовлення починає складатися у дітей досить рано. Вже у 2-3 роки діти нерідко супроводжують свої дії словами, які не звернені ні до кого, і, здавалося б, не мають сенсу. Таке мовлення про себе отримало назву «егоцентричного». Таке мовлення нерідко супроводжує не тільки малювання, але й гру, конструювання, ліплення.
Поступово егоцентричне мовлення починає не тільки супроводжувати дії дитини, але й випереджувати їх, планувати. Дитина вже може говорити до початку малювання: «Зараз намалюю дівчинку, потім розмалюю, а потім виріжу. І буде у мене лялька паперова». Поступово таке мовлення переходить на внутрішній план: дитина вже не промовляє те, що збирається зробити, а просто продумує це.
В даному випадку мовлення стає «мовленням про себе», тобто частиною розумових процесів. Саме тому, якщо ви бачите, що дитина діє хаотично, не плануючи послідовності своїх дій, то можна допомогти їй, повернувши її на стадію егоцентричного мовлення. Попросіть її розповісти що вона збирається робити, спочатку вголос, потім подумати про себе, а тоді уже приступати до дій. Таке попереднє планування допоможе дитині більш успішно справлятися з будь-якою діяльністю і буде сприяти її розумовому розвитку в цілому.
e-news.com.ua