18 май, 22:41
В економіці України в перших рядах – ІТ – бізнес. Даний тип бізнесу привабливий не тільки для наших співвітчизників, але й для іноземних громадян, оскільки інформаційні технології зростають. Головне, що дану сферу підтримує держава. Верховна Рада України ствердила закон про спрощену процедуру укладення фінансової звітності зовнішньоекономічних договорів, бухгалтерського обліку, також скасували валютний контроль по операції експорту послуг та у сфері інформації. Згідно законодавства, до двадцять третього року операції з постачання програмної продукції звільняються від оподаткування податком на додану вартість. Головне, що в Україні - висококваліфіковані спеціалісти і звичайно тішить невисока ставка оподаткування, наявність різних правових конструкцій для легального ведення бізнесу. Для відкриття, а в подальшому і ведення бізнесу, необхідно знати юридичні та податкові особливості.
Структура відкриття ІТ бізнесу в Україні.
Перш за все, необхідно зареєструвати суб’єкт господарської діяльності. Суб’єкт господарювання – юридична та фізична особа підлягає зареєструванню у порядку, визначеному законом. Так ви дiятимете в рамках закону. Якщо буде співпраця з сумнівними контрагентами – це відлякає тільки вашого клієнта. Дана сфера бізнесу розвивається і ви повинні зробити все, щоб його безпечно популяризувати. Повірте, контролюючі органи звернуть свою увагу, що може привести до великих неприємностей. Відсутність структури може стати перепоною для вас, особливо, якщо залучатимете інвесторів.
Розглянемо найпопулярніші моделі структурування.
Перша модель - Іноземна компанія (надалі-замовник) – девелопер (надалі - фізична особа підприємець).
Друга модель - Іноземна компанія (замовник) – девелопери (фізичні особи підприємці).
Третя модель - Іноземна компанія (Замовник) - товариство з обмеженою відповідальністю (українська компанія) – девелопери (фізичні особи-підприємці).
Четверта модель - Іноземна компанія (Замовник) - товариство з обмеженою відповідальністю (українська компанія) – наймані працівники.
Згідно першої моделі укладається договір про надання послуг на розробку між ФОП (громадянами України) та іноземними компаніями.
Необхідний спеціаліст с правознавства, оскільки дана модель з позиції бізнесу ніби проста, а має закупорки. Юридично правильне оформлення знизить ризики. В даній моделі відсутні трудові та корпоративні відносини. Що може привабити контролюючі органи? Трактування таких відносин як трудовими, як наслідок, може привести до притягнення до відповідальності за ухилення від сплати податків – це є ризик.
Згідно другої моделі керівником є одна особа, яка є фізичною особою підприємцем. Даний керівник приймає усі платежі або їх частину, розподіляє на витрати розробки проекту, має право бути орендарем або передати в суборенду офіс.
Дана модель є гнучкою, а саме коли завершиться проект у замовника не буде потреби реорганізовувати компанію, представництво чи припиняти діяльність. Прийміть до уваги, що згідно даної моделі є обмеження щодо сум платежів та величини команди. Така структура є цілком законною, але не є дуже зручною для ведення бізнесу і може викликати питання у контролюючих органів.
Згідно третьої моделі укладається договір про послуги, що надаються іноземними та українськими компаніями. Схожі договори укладаються з фізичними особами-підприємцями.
В цій моделі передбачено, що замовник не підписує договори з ФОП, не виплачує кожній фізичній особі підприємцю кошти, а перераховує лише раз українській компанії, тобто зменшується кількість комісійних платежів. При всіх плюсах, в цій моделі є мінус, а саме: збільшуються витрати на адміністрування та бухгалтерське обслуговування. На відносини з фізичними особами-підприємцями неможливо поширити право та юрисдикцію іноземної держави. Знаходження великої кількості фізичних осіб-підприємців в офісі української компанії веде до збільшення перевірок контролюючими органами.
Згідно четвертої моделі укладається договір про надання послуг, що надаються найманими працівниками, між іноземною та українською компанією.
Дана модель не має ризиків притягнення до відповідальності за ухилення від податків. Але ця модель найзатратніша серед чотирьох моделей.
Вищезазначені моделі є фундаментом і якщо бізнес успішно розвиваєтьється, також можливі більш складні схеми структурування іноземними партнерами.
Оренда є дуже важливою складовою. Найголовнішою проблемою ІТ-компаній є знаходження фізичних осіб-підприємців в одному офісі. Орендарем не може виступати іноземна компанія, яка також не має права здійснювати господарську діяльнiсть. Вихід із ситуації - суборенда. В законодавстві передбачено відповідальність за здійснення господарської діяльності без реєстрації у вигляді штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і конфіскацією виготовленої продукції, сировини, грошей, та знаряддя виробництва.
Орендарем може виступати українська компанія або фізична особа-підприємець, яка не отримує від іноземних компаній платежів, для яких виконується програмне забезпечення. Цей момент є дуже важливим – виникають запитання у контролюючих органів. Необхідно знати інформацію або звернутися до кваліфікованих спеціалістів – юристів, які допоможуть уникнути проблем. Не слід забувати про той факт, що фізична особа – підприємець, яка є платником єдиного податку, що перебуває на спрощеній системі оподаткування, не може здати оренду площею триста квадратних метрів.
Якщо орендарем є українська компанія, яка є посередником у наданні послуг з розробки програмного забезпечення, та орендує приміщення фізична особа–підприємець, проблема з офісом для іноземної компанії вирішена. Не забуваємо про контролюючі органи у яких може скластися враження фактичних трудових відносин, що підсилює їхню увагу і принести ряд неприємностей компанії. Не дивимось песимістично на дану модель, а залучаємо спеціалістів з правознавства.
Що таке функціональна оренда?
Це оренда, при якій договір оренди відсутній. В договорі між іноземною і українською компанією прописано, що фізичні особи-підприємці можуть знаходитись підрядниками в офісі замовника з використанням його обладнання, і т.д. До речі, така оренда є дуже популярною - це зменшує витрати, але все рівно ризик є, згадайте вище.
Що таке коворкінг?
Коворкінг – це організація роботи людей у єдиному робочому просторі. сновна суть моделі - помісячна оренда і територіальне об’єднання та організація для ефективної роботи учасників. Коворкінгу притаманна гнучка організація робочого простору та формування спільноти резидента та внутрішньої культури. Залишаються учасники незалежними і вільними, мають можливість обмінюватися ідеями, допомагати один одному, спілкуватися наживо - на відміну від роботи на дому. Коворкінг набирає попиту. Він зручний для тих, хто тільки виходить на новий для себе ринок. Комплексний підхід має бути при створенні коворкінгу. Коворкінг – це відносно нове поняття в українському праві, але є альтернативним, легальним варіантом надання послуг фізичними особами-підприємцями, який жодним чином не суперечить чинному законодавству. Багато витрат, а саме на бухгалтерські послуги, адміністрування. Фізична особа підприємець має сплачувати коворкінгу щомісяця платіж за те, що знаходиться в його приміщенні. Якщо платежі за дванадцять місяців більше ніж один мільйон гривень, така особа повинна зареєструватися, як платник податку на додану вартість.
Дозволених варіантів є дуже багато, приймаючи рішення, зробіть комплексний аналіз факторів та ризиків.
Договори з розробниками програмного забезпечення є важливим етапом, коли вже вирішили структурування та оренду офісу. Договір про надання послуг є основним документом, єдиним, що передбачений чинним законодавством України, який трактує надання послуг з розробки програмного забезпечення. Проте, здебільшого, його недостатньо для того, щоб захистити права як розробників, так і замовника на належному рівні.
Якщо ви хочете зберегти права як розробника, так i замовника, складаються договори, що характерні для англо-саксонської системи. Це є Угода про нерозголошення (Non-Disclosure Agreement) та Угода про не конкуренцію (Non-Compete Agreement). ЦкУ (Цивільний кодекс України) дозволяє заключати такі договори. В той же час дуже багато судових справ за такими договорами. На сьогоднішній день правоохоронні органи тиснуть на ІТ-компанії, тому ці судові справи не можна недооцінювати. Необхідно, щоб була угода про нерозголошення – це оберігає від розголошення конфіденційної інформації підрядниками.
В діяльності ІТ бізнесу в Україні є оплата послуг розробників програмного забезпечення. Акт надання послуг був підставою для оплати, але з третього грудня дві тисячі шістнадцятого року даний акт було скасовано ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення адміністративних бар’єрів для експорту послуг». Тепер інвойс - первинний документ, який фіксує здійснення господарської операції і є підставою для обліку в бухгалтерії цієї операції. Проте, при підписанні таких актів здійснюється передача авторських прав на розроблене програмне забезпечення. У разі відсутності акту та проведення оплати на основі виставленого рахунку (інвойсу), питання передачі авторських прав залишається відкритим. За законодавством деяких країн, власником всіх авторських прав замовник стає з моменту створення продукту, і потреби у передачі прав інтелектуальної власності взагалі немає. Тому треба брати до уваги юрисдикцію, що поширюється на такі відносини.
Держава робить чималі кроки в спрощенні ведення бізнесу інформаційних технологій в Україні, але ряд обмежень все одно існує. Топ-менеджери, девелопери, та директори, які є громадянами іноземних держав, мають мати дозвіл на застосування праці іноземних громадян. На основі посвідок на проживання для здійснення певної діяльності та законного перебування.
-
Коли іноземна юридична особа співпрацює з фізичними особами-підприємцями з України, проблемний аспект виникає при підписанні нею договорів про надання послуг з останнім. Навіть якщо не враховувати той факт, що можна укласти зовнішньоекономічні договори за рахунок виставлення інвойсу – це не є підставою для передачі авторських прав. Можливо зробити обмін електронними повідомленнями, уклавши договір згідно ЗУ «Про внесення змін до деяких законів України щодо усунення адміністративних бар’єрів для експорту послуг». Так можна зробити, але все рівно є недоліки і недосконалість.
-
Може виникнути питання на рахунок штатного бухгалтера, який буде вести бухгалтерський облік усіх фізичних-осіб підприємців. Контролюючі органи можуть цим зацікавитись. Краще за все укласти договір про надання бухгалтерських послуг між незалежним підрядником-бухгалтером та компанією; фізичними особами-підприємцями та бухгалтером.
-
За кожен переказ необхідно буде заплатити банківські тарифи, приблизно до тридцяти доларів. Хорошею ідеєю є відкриття віртуального рахунку, який дає можливість сплачувати комісійний платіж лише раз, при переказi грошей на цей рахунок. Недолік того, коли на цей рахунок відбувається переказ і в подальшому з нього – подвійне оподаткування.
При відкритті ІТ бізнесу в Україні необхідно правильно вибрати оподаткування.
На загальній системі оподаткування знаходяться частіше всього ТОВ – вони являються платниками податку на прибуток, ставка якого становить вісімнадцять процентів. Вище вже зазначалось, операції з постачання програмної продукції в інші держави до першого січня дві тисячі двадцять третього року звільняються від оподаткування на додану вартість, тобто ТОВ не будуть платниками ПДВ.
Здебільшого в українських компаній не виникає трансфертного ціноутворення у здійсненні постачання програмної продукції. Є принцип “витягнутої руки” – застосовується тільки тоді, якщо платник податку бере участь в операції обсягу оподаткованого прибутку, яка контролюється. Загальне значення в чинному законодавстві має контрольована операція. Якщо річний дохід перевищуватиме сто п’ятдесят мільйонів гривень і з кожним контрагентом господарська операція платника податку перевищуватиме десять мільйонів гривень – це є ознакою для контрольованої операції.
На рахунок фізичних осіб-підприємців в Україні оподаткування частіше всього не було досконалим. Оскільки статті кодексу можна трактувати по-різному, краще мати зв’язок з фахівцем, який би зрозуміло роз’яснював нові зміни чинного законодавства. Є дві системи оподаткування: загальна та спрощена. ФОП зазвичай обирають спрощену систему, тобто є платниками третьої групи єдиного податку.
Почати свій бізнес в сферi інформаційних технологій в Україні не важко, незважаючи на ряд різних моментів. Напочатку, для себе необхідно вирішити власні цілі, набратися терпіння і знайти спеціалістів з правового питання – юристів, які допоможуть знизити виникаючi ризики згідно законодавства.
BK partners спеціалізується на відкритті ІТ-компаній, дзвоніть +380960020100
Адрес новости: http://e-news.com.ua/show/414809.html
Читайте также: Финансовые новости E-FINANCE.com.ua