Діяльність Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття

07 дек, 15:35

У січні–вересні 2005 року діяльність Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі – Фонд), його правління та виконавчої дирекції були спрямовані на реалізацію виконання норм та завдань, передбачених чинним законодавством, Президентом України, Кабінетом Міністрів України, Міністерством праці та соціальної політики України, рішень наглядової ради за діяльністю Фонду щодо забезпечення збору та акумуляції страхових внесків, надання соціальних послуг та матеріального забезпечення безробітним.
 
 Ведення реєстру платників страхових внесків
 
За станом на 1 жовтня 2005 року виконавчою дирекцією Фонду взято на облік як платників страхових внесків до Фонду 1 064 399 юридичних та фізичних осіб. Серед них: роботодавців – 1 049 198 осіб (або від 98,6% загальної чисельності платників); осіб, які беруть участь на добровільних засадах – 15 201 (або 1,4%). Порівняно з даними на 1 січня 2005 року, база платників страхових внесків збільшилась на 23365 юридичних та фізичних осіб.
 
Питома вага платників страхових внесків, які сплачують їх до загальної кількості платників, що перебувають на обліку у державній службі зайнятості без врахування роботодавців, які не сплачують внески з вищевказаних причин, у цілому становить 80,1 %.
 
 Збір страхових внесків
 
Відповідно до норм Закону України "Про внесення змін до Закону України “Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів України” зменшено розмір страхових внесків на соціальне страхування на випадок безробіття на 0,3% (з 2,4% – на початок 2005 року до 2,1% – з 31 березня 2005 року).
 
Всього доходна частина Фонду з урахуванням перехідного залишку попереднього року (154 025,6 тис. грн.) склала 1 991 501,8 тис. грн., або 71,2% від передбаченого обсягу на 2005 рік.
 
 Виплата матеріального забезпечення та надання соціальних послуг
 
За 9 місяців 2005 року послугами державної служби зайнятості – виконавчої дирекції Фонду скористалися 2,3 млн. незайнятих осіб, або майже дві третини реальних безробітних. Серед них застраховані особи складали 85,7%, незастраховані особи – 13,4%, особи, виплати яким було призначено відповідно до Закону України “Про зайнятість населення” – 0,9%. Активними формами соціального захисту було охоплено 1355,4 тис. осіб, що на 4,6% більше, ніж у відповідному періоді 2004 року. На вільні та новостворені робочі місця працевлаштовано 834,1 тис. осіб проти 780,1 тис. осіб за 9 місяців 2004 року.
 
Протягом 9 місяців поточного року працевлаштовано на робочі місця, створені за рахунок дотацій роботодавцям – 33,9 тис. безробітних, з них 3,5 тис. – незастраховані особи. В загальній чисельності безробітних, які працювали на таких робочих місцях, жінки становили 54,2%, молодь – 23%, особи з числа сільського населення – 26,3%. Середньомісячна заробітна плата працевлаштованих таким чином безробітних у відповідному періоді склала 506,9 гривень.
 
За 9 місяців 2005 року 40,6 тис. безробітних організували власну справу як суб’єкти підприємницької діяльності після отримання в установленому порядку одноразово виплати допомоги по безробіттю. Основними напрямами організації підприємницької діяльності є сільське господарство (фермерство, птахівництво, тепличне господарство), торгівля, пошив одягу, автосервіс, транспортні послуги тощо. Розрахунковий середній розмір такої допомоги становив 2732,4 гривень.
 
У поточному році професійне навчання проходило 155,2 тис. безробітних за більш ніж 400 професіями та спеціальностями, що користуються попитом на ринку праці. Головним акцентом у роботі щодо організації професійного навчання безробітних є навчання на замовлення роботодавців під конкретні робочі місця, розширення навчання за індивідуальними навчальними планами та програмами. Приділяється увага підвищенню кваліфікації робітників та фахівців з вищою освітою, поширюється така форма підвищення кваліфікації, як стажування на робочому місці або посаді, на яку претендує безробітний. Рівень працевлаштування безробітних, що навчалися безпосередньо на виробництві, під замовлення роботодавців, складає більше 90 відсотків. Загальна кількість навчальних закладів, підприємств, організацій, установ, з якими укладено договори на професійне навчання безробітних за 9 місяців поточного року збільшилась майже у 2 рази у порівнянні з 2004 роком і у 4,2 рази з 2003 роком, а питома вага договорів з підприємствами, відповідно збільшилась за цей період з 64,9% до 91,7%.
 
Протягом січня–вересня 2005 року в громадських роботах брало участь 366,1 тис. безробітних. Запроваджені нові види громадських робіт, у тому числі з відродження та благоустрою історико-архітектурних пам’яток (зокрема, в м.Батурин Чернігівської обл., Чигиринському районі Черкаської обл., м.Кам’янець-Подільський на Хмельниччині, с. Пирогів під Києвом тощо).
 
Профорієнтаційна робота спрямована на надання профінформаційних послуг та психологічної підтримки різним категоріям населення, на проведення профконсультацій з використанням методів психодіагностики з метою подальшого вибору професії чи перекваліфікації. Головна увага приділяється посиленню індивідуальних форм профконсультаційної роботи як засобу безпосереднього впливу на особистість та формування індивідуального способу вирішення питання власної зайнятості. За 9 місяців 2005 року профорієнтаційні послуги отримали понад 1,8 млн. незайнятих громадян.
 
Протягом січня-вересня 2005 року державною службою зайнятості надано соціальних послуг 6,9 тис. військовослужбовців, звільнених у зв’язку із скороченням чисельності або штату без права на пенсію.
 
З метою поступового досягнення європейських стандартів надання послуг клієнтам служби зайнятості, забезпечено розробку функціонально-програмних комплексів щодо підтримки технології надання адресних послуг. Щоденно шляхом оновлення даних про вільні робочі місця здійснюється актуалізація банку вакансій. Для розширення сфери пошуку роботи та оперативного підбору претендентів на роботу в базових центрах зайнятості встановлюються татч-скріни для по шукачів роботи та роботодавців. Загальна кількість встановлених татч-скрінів: 1 070 одиниць.
 
Водночас для оперативного інформування населення про потребу в працівниках та пропозицію робочої сили на території всієї країни діє Інтернет-портал державної служби зайнятості (www.dcz.gov.ua), який є невід’ємною частиною Єдиної інформаційно-аналітичної системи. Розроблено та впроваджено в промислову експлуатацію підсистему ЄІАС „Взаємодія з Департаментом реєстрації та ліцензування Держпідприємництва України”.
 
За січень-вересень 2005 року видатки Фонду за напрямами склали:
 
виплата допомоги по безробіттю – 897 580,9 тис. грн. або 66,9% від передбаченого у бюджеті обсягу. За 9 місяців допомогу по безробіттю в середньому за місяць отримували майже 620 тис. безробітних осіб, зареєстрованих у державній службі зайнятості. Середній розмір допомоги по безробіттю за цей період склав 167,9 гривні, мінімальна допомога по безробіттю складала 108 гривень, що відповідає 23,8 відсот. від прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Для окремих категорій застрахованих осіб встановлено підвищений розмір мінімальної допомоги, який протягом поточного року збільшувався разом із підвищенням мінімальної заробітної плати та з 1 вересня 2005 року складає 150 гривень або 45,2% мінімальної заробітної плати;
 
одноразово виплата допомоги по безробіттю для зайняття підприємницькою діяльністю – 110935,2 тис. грн. або 79,5% від передбаченого у бюджеті обсягу, в результаті чого одержали можливість зайнятися підприємницькою діяльністю 40,6 тис. осіб або 54,3% від прогнозних обсягів на рік;
 
матеріальна допомога в період професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації безробітного – 33448,3 тис. грн. або 66,7% від передбаченого у бюджеті обсягу. Цей вид матеріальної допомоги одержувало 123,6 тис. осіб, або 79,6 відсот. від загальної чисельності безробітних, які проходили профнавчання;
 
матеріальна допомога, допомога на поховання – 35342,9 тис. грн. або 96,9% від передбаченого у бюджеті обсягу (значне перевиконання пов’язане із внесенням 31.03.2005р. змін до Закону України "Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", якими скасована норма щодо надання матеріальної допомоги безробітним);
 
послуги банків – 5337,6 тис. грн. або 67,8% від передбаченого у бюджеті обсягу;
 
професійна підготовка, перепідготовка та підвищення кваліфікації безробітних – 68665,5 тис. грн. або 65,4% від передбаченого у бюджеті обсягу. Протягом відповідного періоду проходило профнавчання 155,2 тис. осіб, що склало 81,1% від обсягів, передбачених бюджетною програмою на рік;
 
організація громадських робіт – 40294,0 тис. грн. або 71,3% від передбаченого у бюджеті обсягу, завдяки чому до оплачуваних громадських робіт було залучено 366,1 тис. осіб або 89,6 % від прогнозних обсягів на рік;
 
працевлаштування безробітних шляхом надання дотацій роботодавцям – 150075,5 тис. грн. або 71,7% від передбаченого у бюджеті обсягу. Протягом звітного періоду на додаткові робочі місця, створені за рахунок дотацій роботодавцям, було працевлаштовано 44,6 тис. осіб або 76,0% від прогнозних обсягів на рік;
 
інформаційні та консультаційні послуги, пов’язані з працевлаштуванням – 30213,0 тис. грн. або 61,6% від передбаченого у бюджеті обсягу.
 
Підготовка пропозицій щодо вдосконалення законодавства про загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття
 
Протягом звітного періоду Державним центром зайнятості були опрацьовані ряд проектів нормативно-правових актів, що стосуються діяльності державної служби зайнятості. Так, за результатами розгляду проекту Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань загальнообов’язкового державного соціального страхування” було надано пропозиції про включення до зазначеного проекту положень, спрямованих на підвищення ефективності соціальних послуг, недопущення випадків отримання соціального забезпечення та соціальних послуг обманним шляхом, а також законодавчого визначення критеріїв ефективності використання коштів Фонду.
 
Виконавча дирекція Фонду брала активну участь у розробці проекту Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про зайнятість населення”. На сьогодні законопроект проходить узгодження з центральними органами виконавчої влади та соціальними партнерами.
 
Для підвищення ефективності соціального захисту інвалідів та рівня їх занятості Державний центр зайнятості вніс пропозиції до Закону України „Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні” та постанови Кабінету Міністрів України від 03.05.1995р. №314 „Про організацію робочих місць та працевлаштування інвалідів” та надав пропозиції Фонду соціального захисту інвалідів щодо механізму фінансування створення робочих місць для осіб з обмеженими фізичними можливостями.
 
З метою запобігання нецільовому використанню коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття до проекту Закону України „Про Державний бюджет України на 2006 рік” включено норму щодо повернення коштів Фонду, виплачених як допомога по безробіттю одноразово для організації безробітними підприємницької діяльності, у разі нездійснення такої діяльності, а також запровадження розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним (стаття 102). Проектом вищезазначеного Закону передбачено розширення можливостей фінансування за рахунок коштів Фонду оплачуваних громадських робіт для безробітних.
 
З метою збільшення прозорості фінансової діяльності фондів соціального страхування виконавча дирекція брала участь у підготовці проекту Закону України „Про внесення змін до деяких законів України з питань загальнообов’язкового державного соціального страхування”, яким передбачена обов’язковість публікації в установлені терміни в офіційних виданнях Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України звітів про виконання бюджетів фондів з детальним розшифруванням витрат та публічне їх представлення.
 
 Контрольні функції
 
Протягом 9 місяців 2005 року працівниками державної служби зайнятості – робочими органами виконавчої дирекції Фонду проведено 58 053 перевірки правильності та своєчасності нарахування і перерахування страхових внесків на загальнообов’язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, що на 4211 перевірок більше, порівняно з відповідним періодом минулого року. Із загальної кількості перевірок виявлено порушень у 11016 суб’єктів підприємницької діяльності, або майже у 19% перевірених платників. За результатами цих перевірок нараховано фінансових та штрафних санкцій на суму 10461,8 тис. грн.
 
Рівень сплачених фінансових та штрафних санкцій до нарахованих становить 26,9%, що на 15,0% більше, ніж у відповідному періоді минулого року.
 
Вжиття заходів щодо раціонального використання коштів і забезпечення фінансової стабільності Фонду:
 
У січні–вересні 2005 року контрольно-ревізійними відділами Кримського республіканського та обласних центрів зайнятості проведено 276 контрольних заходів по перевірці фінансово-господарської діяльності базових центрів зайнятості, якими виявлені фінансові порушення у 216 установах.
 
Виявлено порушень, що призвели до збитків у 199 центрах зайнятості на загальну суму 119,6 тис. грн., з них незаконні витрати коштів Фонду в 94 установах на загальну суму 111,7 тис. гривень. Виявлені переплати стосуються таких напрямків використання коштів Фонду: матеріальне забезпечення безробітних (37,8 тис. грн.), надання дотацій роботодавцям для створення додаткових робочих місць (36,7 тис. грн.), заробітна плата за проведені громадські роботи (2,9 тис. грн.), заробітна плата, відпускні та матеріальна допомога (17,7 тис. грн.) та інші.
 
Контрольно-ревізійною службою державної служби зайнятості вжито заходів щодо відшкодування та поновлення в обліку незаконних витрат. Так, за січень–вересень 2005року відшкодовано збитків на загальну суму 87,4 тис. грн., а саме незаконних витрат фінансових і матеріальних ресурсів на загальну суму 80,0 тис. грн., в тому числі за рахунок винних осіб – 18,8 тис. гривень; недостач фінансових і матеріальних ресурсів на загальну суму 7,3 тис. гривень.
 
Усунуто інших порушень фінансової дисципліни на суму 96,6 тис. грн., в тому числі поновлено в обліку вартість активів на загальну суму 74,1 тис. грн. та сум боргових зобов’язань на загальну суму 21,0 тис. гривень.
 
На виконання п.4 Указу Президента України від 25.12.2001 р. №1251 „Про зміцнення фінансової дисципліни та запобігання правопорушенням у бюджетній сфері” за наслідками проведених контрольних заходів видано 171 наказ, притягнуто відповідно до них до дисциплінарної відповідальності 265 осіб.
 
До правоохоронних органів передано 12 справ на загальну суму 4,6 тис. гривень.
 
З метою підвищення ефективності використання коштів Фонду, правлінням Фонду були прийняти зміни до бюджету Фонду на 2005 рік. Завдяки оптимізації адміністративних витрат зменшені видатки за статтями „Утримання виконавчої дирекції Фонду та її робочих органів” (на 5,6 млн. грн.), „Інформаційно-консультаційні послуги” (на 46,5 млн. грн.), „Розвиток інформаційно-довідкової системи обслуговування безробітних” (на 22,4 млн. грн.), „Забезпечення міжнародного співробітництва” (на 276,5 тис. грн.), „Створення умов прийому та надання соціальних послуг робочими органами виконавчої дирекції Фонду” (на 42,5 млн. гривень). Водночас збільшені видатки за статтями „Допомога по безробіттю” (на 74,8 млн. грн.), „Одноразова виплата допомоги по безробіттю для зайняття підприємницькою діяльністю” (на 6,7 млн. грн.), „Працевлаштування безробітних шляхом надання дотацій роботодавцям” на 11,3 млн. грн.), „Організація оплачуваних громадських робіт” на 6,1 млн. гривень).
 
Співпраця з іншими страховими Фондами
 
У поточному році була проведена звірка реєстру страхувальників – роботодавців станом на 01.04.2005 р. між органами Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
 
Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 29.06.2005 року № 208, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 26.08.2005 року за № 932/11212 „Про внесення змін до наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 08.06.2001 № 260”, передбачено надання Державним центром зайнятості Пенсійному фонду України та фондам загальнообов’язкового державного соціального страхування відомостей щодо реєстрації державною службою зайнятості укладених трудових договорів між працівником і фізичною особою – суб’єктом підприємницької діяльності без створення юридичної особи з правом найму працівників або фізичною особою, яка використовує найману працю, пов’язану з наданням послуг. На виконання цього наказу Державний центр зайнятості – виконавча дирекція Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у вересні п.р. надав Пенсійному фонду України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві проект Угоди про надання відомостей щодо реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою, в якій визначається порядок надання цих відомостей. Ці угоди укладені між Державним центром зайнятості, Пенсійним фондом України та фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування в жовтні поточного року.
 
Державний центр зайнятості України 
 
 
 

Адрес новости: http://e-news.com.ua/show/40133.html



Читайте также: Финансовые новости E-FINANCE.com.ua