Підсумки роботи галузі охорони здоров’я за перше півріччя 2005 року

26 июл, 14:20

У Міністерстві охрони здоров’я України пройшла колегія “Підсумки роботи галузі охорони здоров’я за перше півріччя 2005 року.”  «В такому стані як сьогодні галузь охорони здоров’я існувати не може – констатував у доповіді міністр Микола Поліщук. - Охорона здоров’я повинна служити кожній людині – такою є державна політика Президента та Уряду, спрямована на зростання тривалості життя, збільшення народжуваності, зниження смертності, надання  громадянам держави медичних послуг у кожному місті та селі. Хоч за перше півріччя ми досягли значних позитивних економічних показників, однак основну увагу зосереджуємо на вирішенні проблем галузі, а не на задоволенні медичних потреб населення; залишаються недостатніми обсяги фінансування, неефективне використання наявних ресурсів, недостатні прозорість і справедливість, зумовлені значними масштабами розвитку неофіційних платежів. Ситуація вимагає негайних кардинальних змін».

Сьогодні в Україні, як зазначив міністр, надзвичайно високі показники смертності населення працездатного віку (у 2-4 рази вищі ніж у розвинених країнах), різко виражений феномен чоловічої надсмертності (у групі 25-44 роки у 2-4 рази більше за жінок), скорочення очікуваної тривалості життя, стрімке постаріння населення. Високий рівень загальної захворюваності населення, надлишкова кількість стаціонарних закладів і надмірна спеціалізацію ліжок, структурні кадрові диспропорції з дефіцитом кадрових ресурсів в первинній ланці і сільській місцевості, фактично відсутнє стратегічне планування тощо, а нестача державних коштів веде до заміщення безоплатної медичної допомоги платною та багато іншого – ті умови,  через які повинно відбутися реформування системи охорони здоров’я.

Пріоритетними напрямками розвитку медичної галузі міністр визначив структурну реорганізацію системи охорони здоров’я і медичного обслуговування, перехід до контрактних умов надання меддопомоги, зміцнення фінансової бази, здійснення активної кадрової політики та ін., що повинні сприяти формуванню системи забезпечення і підтримки якості медичної допомоги.

Першочерговими завданнями у реформуванні  керівник галузі  незмінно визначає розвиток первинної медико-санітарної допомоги на принципах сімейної медицини. Центральною дійовою особою системи охорони здоров’я повинен стати сімейний лікар, підготовлений як лікар загальної практики. Сімейний лікар матиме право бути юридично і економічно самостійним (одночасно із дипломом про медичну освіту передбачається видавати сертифікат на провадження медичної практики). На базі поліклінік і філіалів планується створення центрів первинної медичної допомоги. У громадян держави буде можливість вільного вибору лікаря і територіального прикріплення.

Структурна реорганізація системи медичного обслуговування  передбачає укрупнення лікарень загального профілю, реорганізацію частини лікарняних потужностей в заклади (відділення) для хронічних хворих,  і для надання медико-соціальної допомоги (сестринського догляду, хоспіси), концентрацію високотехнологічної спеціалізованої допомоги у регіонах, передачу на комунальний рівень відомчих медичних закладів, розвиток служб соціальної допомоги.

Окрім бюджетних коштів, проведення реформ  потребує чималих асигнувать, як зазначив міністр, передбачається поетапний перехід від бюджетної системи фінансування до моделі соціального медичного страхування, а також додаткова мобілізація ресурсів держави і суспільства (внески на обов’язкове соціальне медичне страхування, внески в лікарняні каси, засоби добровільного медичного страхування, госпрозрахункова діяльність медичних закладів, співплатежі громадян тощо). У цьогорічному бюджеті уже закладено кошти на відновлення ФАПів у сільських регіонах.

Основою змін в оплаті медикам є перехід до договірних відносин (відповідно до умов контракту). Лікар повинен бути соціально захищеним, для цього готуються зміни у відповідні законодавчі акти. Планується створити Медичну асоціацію (товариства, колегії), з метою захисту правових, фінансово-економічних, професійних і особистих інтересів своїх членів, дотримання порядку атестації медпрацівників, ведення реєстру т.і. При добре організованій системі лікарі зможуть контролювати 70-80% загальних витрат на охорону здоров’я.

МОЗ розроблені проекти національних програм по розвитку сімейної медицини, профілактики серцево-судинних та інших захворювань,  концепції програм боротьби з соціально небезпечними хворобами. Уже цього року активно  розпочинаємо підготовку кадрів - з випускників медичних вузів; перенавчання лікарів (дільничих, вузьких спеціальностей та ін.), котрі можуть працювати сімейними лікарями. З цією метою створюємо інститут сімейної медицини. Однак, враховуючи складність ситуації щодо проведення реформування системи охорони здоров’я, міністр зауважив, що у кожному конкретному випадку потрібно гуманно відноситись і до справи, і до працівників - у центрі уваги повинен бути і пацієнт, і медик.

“Ми повинні створити систему, яка забезпечила б народ України якісними медичними послугами, і повернути повагу людей: загальну думку хворих, які лікуються у державних поліклініках – краще лікуватися десь в іншому місці – ми повинні справою змінити негайно, – сказав віце-прем’єр-міністр Микола Томенко. - Однак МОЗ само не може займатися проблемами охорони здоров’я – все суспільство має включитися у цей процес. Основою національної ідеї тепер повинно бути виживання української нації – а уряд все зробить для того, щоб ренесанс української нації відбувся.”

Інформаційно:

Стан фінансування охорони здоров‘я з державного та місцевого бюджетів за І півріччя 2005 року:

Законом України “Про Державний бюджет України на 2005 рік" з урахуванням внесених змін  Міністерству охорони здоров’я  затверджено обсяги видатків на охорону здоров’я в цілому у сумі  1971,5 млн. гривень. Планові призначення І півріччя становлять  733,5 млн. грн. (37,2 % до плану року) , які профінансовані у повному обсязі  , в тому числі за функціями:

млн.грн              

 

План року

План 6 місяців

Виконано

% до року

охорона здоров’я, в т.ч.

1711,6

584,0

584,0

34,1

централізовані заходи

879,4

205,2

205,2

23,3

наука

16,1

7,0

7,0

43,7

культура

6,0

2,0

2,0

32,9

освіта

229,3

137,6

137,6

60,0

керівництво

8,6

 

3,0

3,0

35,1

Міністерством охорони здоров’я реалізуються понад 20 державних цільових програм і комплексних заходів, затверджених Указами Президента України, постановами Кабінету Міністрів України, спрямованих на вирішення актуальних медико-соціальних проблем галузі. Для їх виконання МОЗу передбачено Державним бюджетом на 2005 рік (зі змінами) - 879,4 млн. грн., що на  265,8 млн. грн. менше ніж у 2004 році (1145,3 млн. грн.).

У першому півріччі 2005 року на вищезазначені програми і заходи профінансовано 205,2  млн. грн., що складає 23,3% від річного плану фінансування.

У 2005 році в Державному бюджеті України вперше передбачені кошти на фінансування централізованої закупівлі медичного обладнання для оснащення сільських амбулаторій та фельдшерсько-акушерських пунктів (38 млн. грн.), збільшено на 9,0 млн. грн. видатки на медикаменти для лікування хворих на гемофілію .

По видатках на централізовані заходи фінансування здійснювалось згідно з проведеними тендерами та укладеними договорами. Станом на 20.07.05 МОЗ проведено 296 процедур відкритих торгів, розглянуто близько 600 тендерних пропозицій та у 232 випадках визначено переможцями вітчизняних суб’єктів підприємницької діяльності. Це дозволило частково забезпечити комунальні заклади охорони здоров’я необхідними  ліками, лікарськими засобами для лікування онкохворих, хворих на туберкульоз, цукровий діабет, покращити забезпечення закладів охорони здоров’я переважно у сільській місцевості виробами медичного призначення, санітарним автотранспортом та медичним обладнанням.

Станом на 20 липня 2005 року закладам охорони здоров’я поставлено вироби медичного призначення, які були централізовано закуплені Міністерством у 2005 році, на суму 4,1 млн. гривень, у тому числі:

- високовартісне медичне обладнання - 1,8 млн. грн.

вироби кардіохірургічного призначення – 0,6 тис. грн.

 - пластикатна тара для заготівлі донорської крові - 1,3 млн. грн.; діалізатори - 0,4 млн. грн.

Також здійснено постачання медикаментів закладам охорони здоров’я у першому півріччі 2005 року на суму – 37,3 млн. гривень, в тому числі:

вакцин - 12,1 млн. грн. ;

онкопрепаратів - 6,2 млн. грн.;

медикаментів для лікування та профілактики СНІДу - 0,9млн. грн.;

медикаментів для боротьби з туберкульозом - 1,5 млн. грн.;

інсулінів - 10,4 млн. грн.;

гормону росту  - 3,4 млн. грн.,

Крім того, у поточному році поставлено закладам охорони здоров’я медикаменти, вироби медичного призначення, обладнання та автомобілі, закуплені за кошти минулого року на суму 244,4 млн. гривень.

Міністерством проводиться послідовна робота щодо здійснення моніторингу стану реалізації централізованих програм, прозорості, ефективності та об‘єктивної доцільності розпорядження ресурсами, які закуповуються у централізованому порядку.

Незважаючи на те, що показник інфляції за період 2004-2005 рр. зріс на 12,6%, зростання індексу цін на лікарські засоби, які закуповувались МОЗ  у поточному році, складає  лише 2,9%.

Прес-служба МОЗ

 


Адрес новости: http://e-news.com.ua/show/26126.html



Читайте также: Финансовые новости E-FINANCE.com.ua